Uusi katto päivässä

Kattoremontin kanssa ei kannata viivytellä eikä sitä pidä turhaan pelätä, toteaa kesällä kattoremontin teettänyt Matti Wuoristo.

Täällä Pirkkalan Lepomoision vehreällä ja rauhallisella omakotialueella ei uskoisi, että lentokenttä ja moottoritie ovat vain kivenheiton päässä. Matti Wuoristo oli 1960-luvulla tämän nykyään suositun omakotialueen ensimmäinen asukas.

”Sain kunnalta tontin halvalla, tämä oli pelkkää metsää ja peltoa silloin”, hän muistelee.

Uudisraivaaja Wuoristo oli aikanaan aktiivisena myös omakotiyhdistyksessä, kun lapsille piti saada leikkikenttä – sellainen myös saatiin, ja se on pystyssä edelleen.

120 neliöisen tiilitalonsa Wuoristo suunnitteli ja rakensi omin käsin. Tarvikkeita ja materiaaleja hän keräsi tuttujen rakennustyömailta, ja talo valmistui vuonna 1969. Edellisen kattoremontin Wuoristo teki itse vuonna 1983, jolloin tasakatto muutettiin harjakatoksi, koska Wuoristo halusi vinttitilaa.

”Se oli virhe. Nyt vintti on täynnä vanhoja lehtiä ja muuta roinaa”, hän naurahtaa.

MattiWuoristo-Laura-Vesa
Matti Wuoristo on tyytyväinen talonsa uuteen kattoon. Kuva: Laura Vesa

Vanha katto karkottaa ostajat

Tänä kesänä tuli aika laittaa katto jälleen uusiksi. Muovipintainen maali oli alkanut hilseillä ja levitä tuulen mukana pitkin pihamaata. Uudelleen maalaaminen ei olisi ollut pysyvä ratkaisu, joten Wuoristo alkoi vertailla kattofirmojen palveluita. Wuoristot ovat suunnitelleet myyvänsä talon muutaman vuoden sisällä ja muuttavansa kaupunkiasuntoon.

”Katon on oltava kunnossa, kun lähdet myymään taloa. Moni ostajaehdokas pelkää repaleista kattoa. Kaksi kuukautta suunnittelin remonttia ja päätin sen teettää, maksoi mitä maksoi.”

Kiinteistöjä sivutoimisesti isännöitsevälle Wuoristolle oli tärkeää, että uudessa katossa on aluskate tuplatuuletusrakenteella ja että työturvallisuudesta huolehditaan. Pisimmän korren vertailussa veti Vesivek, joka on myös Omakotiliiton yhteistyökumppani.

”Myös rännit ovat ensiarvoisen tärkeä asia, jotta vesi kulkee sinne, minne pitääkin. Niistä Vesivekillä on pitkä kokemus”, hän huomauttaa.

”Minuun teki vaikutuksen firman lupaus siitä, että vanha katto saadaan pois ja uusi paikalleen yhden päivän aikana. Myös työturvallisuus on ehdottoman tärkeä seikka – kukapa haluaisi, että oman kodin työmaalla tapahtuu onnettomuus.”

Vesivek muutti toimintamallejaan kuluvan vuoden alusta niin, että nosturiavusteiseen asentamiseen yhdistettiin talon ympäri kiertävät telineet. Ratkaisun uskotaan yleistyvän jatkossa myös muiden toimijoiden työmailla.

Kellontarkkaa työtä

Remontti alkoi juhannuksena paikkojen mittaamisella ja asennuspäivän sopimisella. Talon ympäri kiertävien rakennustelineiden kasaamisessa meni kolmisen tuntia.

Seuraavana päivänä alettiin hommiin.

”Materiaalit olivat valmiiksi järjestyksessä auton lavalla ja ne nostettiin hiabilla katolle. Minä vedin aikanani kattopeltejä kakkosnelosen avulla katolle ja kiroilin”, Wuoristo naureskelee.

”Katto valmistui minuutilleen ajallaan ja sade alkoi pari minuuttia sen valmistumisesta. Työntekijät tarkistivat pultteja ja ruuveja vielä katolla, kun minä sain istua sisällä sateensuojassa.”

Seuraavana päivänä työmiehet tulivat magneettiharavan kanssa siivoamaan pihan. Jäljelle ei jäänyt naulan naulaa tai lankunpätkää.

”Minulle oli utopiaa, että katto saadaan purettua ja uusi rakennettua pintamateriaalille asti eli aidosti säältä suojaan saman päivän aikana. Vaimo kauhisteli ennen remonttia, että piha menee sotkuiseksi ja että siellä juoksee remonttimiehiä koko kesän. Nyt hänkin on tyytyväinen.”

Julkisivun päivittämisen hinnaksi Wuoristo on laskenut 25 000 euroa, josta 12 000 meni kattoremonttiin.  Remontointia varten hän haki pankista lainaa.

”Pankkilainan ottamista remonttia varten ei kannata pelätä. Rahoituslaitokset tulevat nykypäivänä kyllä vastaan, ja lainoja saa jopa 20 vuoden maksuajalla.  Se vasta tuleekin kalliiksi, jos remontteja ei tee ajallaan”, hän toteaa.

”Rohkeasti vaan kattoremonttia tekemään!” Wuoristo kannustaa.

Lue lisää kattoremontin kilpailutuksesta: https://www.omakotiliitto.fi/asuminen/vinkit_ja_oppaat/rakentaminen_ja_korjausrakentaminen/kattoremontin_kilpailutus

Artikkeli on julkaistu Omakotilehdessä 03/2018.
Teksti: Miina Poikolainen
Kuva: Laura Vesa