Uutiset ja tiedotteet

10.6.2023 9.30

Omakotiliitto mukana Loviisa Forumin Energia ja Asuminen -tapahtumassa 11.7.2023

Laivasillan paviljongissa Loviisan satamassa keskustellaan siitä, miten onnistua asuntokaupassa, mistä tunnistaa tolkun kuntotarkastajan ja millainen on hyödyllinen kuntotarkastus? Entä onko omakotitalo edelleen jokaisen suomalaisen unelma?

Loviisa Forum järjestää Energia ja Asuminen -tapahtuman 11.7.2023 klo 13–17.30 Laivasillan paviljongissa Loviisan satamassa.

Tule kuulolle ajankohtaisista energiaan ja asumiseen liittyvistä asioista! Omakotiliiton osuus alla sinisellä.

OHJELMA

13.00 Loviisa -biisin ensiesitys, muusikko Markus Misukka

13.05 Loviisa Forumin avaus, mistä tapahtumassa on kyse ja mitä Loviisan Yrittäjät sillä tavoittelee Janine Henriksson-Wiberg ja Heljä Misukka: mitä tänään ja muina päivinä tapahtuu, ohjelman esittelyä

ENERGIAKRIISIN RATKAISUT

13.15 Fortum & Loviisa: Ydinvoimalan käyttöiän pidentämisen myötä Fortum investoi Loviisassa jopa miljardi euroa voimalaitoksensa perusparannuksiin ja modernisointiin. Miten se näkyy ja vaikuttaa Loviisan seudulla? Heljä Misukka haastattelee Fortumin edustajaa

13.30 Loviisan Lämmön Mikko Paajanen kertoo, miten kaukolämmön paluuenergia hyödynnetään Asuntomessujen kerrostalossa.

13.40 Paneelikeskustelu: Viime talvena Suomessa varauduttiin jopa sähkön säännöstelyyn, jolta kuitenkin täpärästi vältyttiin, vaikka sähkön pörssihinnat kohosivat ajoittain ennätyslukemiin. Monet suomalaiset muuttivat sähkön kulutustottumuksiaan. Miten energiakriisistä selvittiin ja miltä näyttävät sähkömarkkinoiden näkymät tulevina vuosina? Miten voin valita ilmastoystävällisen energiantuotannon? Millainen on älykäs energiaratkaisu? Keskustelemassa toimitusjohtaja Mikko Paajanen, Loviisan Lämpö, edustaja Fortumilta ja toimitusjohtaja Aku Pyymäki, Kymenlaakson sähkö sekä päättäjiä.

14.30 Musiikkia: Ruotsinpyhtään Työväen Mieslaulajat viihdyttävät

ASUMISEN ARKI JA UNELMAT

15.00 Miten design näkyy suomalaisten sisustuksessa ja sydämissä? Mirkku Kullberg jututtaa päätoimittaja Kari-Otso Nevaluomaa Avotakka –lehdestä

Klo 15.20 Onnistuneen asuntokaupan ABC – näin elämäsi kauppa ei vie yöuniasi

Omakotiliiton  neuvontalakimies valistaa kauppakirjan merkityksestä ja pätevästä sisällöstä onnistuneessa asuntokaupassa. Paneelissa paljastetaan mistä tunnistat tolkun kuntotarkastajan ja millainen on hyödyllinen kuntotarkastus. Kuulet myös kiinteistövälittäjän vinkit asuntounelman saavuttamiseen. Keskustelemassa liiketoimintajohtaja Kim Malmivaara, Raksystems Insinööritoimisto Oy ja varatuomari Janne Nuutinen, Tammer-Juristit Oy sekä kiinteistövälittäjä Loviisasta. Keskustelun vetää Omakotiliiton järjestöpäällikkö Sami Toivanen.

Klo 16.00 Onko omakotitalo edelleen jokaisen suomalaisen unelma?

Loviisan Yrittäjien Heljä Misukan haastattelussa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

16.20 Musiikkia, Markus Misukka

16.45 Nina Björnström-Lehtonen, jonka kivitalo “Villa Havet” on valmistunut messualueelle, ja hänen sisustussuunnittelijansa Minttu Airaksinen-Mäkynen kertovat asumisen unelmista ja miten niistä tehdään totta.

17.00 Korot nousevat ja asuntolainan ottaminen hirvittää? Mitä kannattaa ottaa huomioon asunnon ostossa? Heljän haastattelussa OP Länsi-Kymin Loviisan konttorista asiakkuusjohtaja Nina Ek

18.00 yhteislauluilta

Tapahtumat.loviisa.fi >>