16.2.2018 12.42

Talosta huolehtimalla voit ennaltaehkäistä vesivahinkoja

Vesivahinko sattuu noin sadassa asunnossa päivittäin. Pitämällä talostasi huolta ja ennakoimalla tulevia remonttitarpeita ehkäiset myös isompien vahinkojen syntymistä, muistuttaa tuotepäällikkö Laura Utunen If Vahinkovakuutuksesta.

Vesivahinkojen määrä on ollut kasvussa. Viime vuonna Suomessa vesivahingoista maksetut korvaukset nousivat kaikkien aikojen suurimmalle tasolle, yhteensä yli 170 miljoonaan euroon. Vesivahinko sattuu noin sadassa asunnossa päivittäin. Lähes jokaisella on omakohtaista tai tutun kautta kuultua kokemusta vesivahingon aiheuttamista harmeista ja siitä, kuinka arki monimutkaistuu vahingon satuttua.

Yleisimmin vesivahingot omakotitaloissa johtuvat astianpesukoneen tai käyttövesiputkiston rikkoutumisesta. Asukkaalle vahingot aiheuttavat paljon harmia: vesivahingon korjaus- ja kuivaustyöt kestävät yleensä viikoista jopa kuukausiin, minkä ajaksi kodista on muutettava tilapäisasuntoon.

Monen suomalaisen omakotitalossa muhii omistajansa tietämättä riski alkavalle vesivahingolle. Tämä käy ilmi Ifin teettämistä talotarkastuksista*, joiden tarkoituksena on auttaa omakotitalossa asuvia pitämään huolta talostaan ja ennakoimaan tulevia remonttitarpeita. Millaisia sitten ovat tyypilliset vahingoiksi asti kehittyneet tapaukset, joita vakuutusyhtiössä näemme?

Yleinen vesivahingon kohde on yli 40-vuotias omakotitalo, jonka putkia ei ole uusittu talon rakentamisen jälkeen. Useimmiten putkistovuoto johtuu vanhojen putkien ja liitosten syöpymisestä. Se alkaa yleensä tihkuvuotona, jota ei heti huomata, mutta pidemmällä aikavälillä se voi aiheuttaa ison vahingon. Riski on merkittävä, kun putkistojen ikä ylittää 30 vuotta. Epätiiviit lattiakaivot ovat myös tyypillisiä paikkoja, joista vesi pääsee talon rakenteisiin asukkaan huomaamatta. Kokonaisvaltaista putkisaneerausta kannattaakin alkaa suunnitella ajoissa, vaikka vahinkoja ei olisikaan vielä sattunut.

"Omakotiasujan on todella tärkeää oppia tuntemaan oman talon toiminta ja riskipaikat. Kuitenkin harvemmalla kuin joka viidennellä on talolleen huoltokirja tai muu kunnossapitosuunnitelma."

Moni ei tule ajatelleeksi, että putkistojen uusimisen laiminlyönti eli putkien ikä vaikuttaa myös kotivakuutuksesta maksettaviin korvauksiin. Esimerkiksi 50-luvulla rakennetun talon, jossa on alkuperäiset putket, vesivahingon korjauskustannusten korvauksesta vähennettäisiin 50 prosenttia. Kun putkistosaneeraus on tehty, ei vesivahingon korjauksesta tule vähennystä 30 vuoteen, vaikka putki rikkoutuisikin äkillisesti.

Astianpesukone on toiseksi yleisin vesivahinkojen aiheuttaja käyttövesiputkistojen jälkeen. Tyypillisesti putket vuotavat liitoksistaan tai poistoputkeen tulee reikä joko syöpymisen, murtumisen tai mekaanisen hankauksen seurauksena. Jos astianpesukoneen alla ei ole vuotokaukaloa tai allaskaapissa kosteushälytintä, vuodon yleensä huomaa vasta siinä vaiheessa, kun kosteus on jo edennyt pitkälle ja parketti kupruilee allaskaapin edessä.

Onneksi monia astianpesukoneen tai kylmälaitteiden aiheuttamia vahinkoja on mahdollista välttää ennakoinnilla: pitämällä kodin LVI-laitteet kunnossa ja palkkaamalla ammattilaisen asentamaan uudet laitteet paikoilleen. Pesukoneiden ja kylmälaiteiden asennuksen yhteydessä niiden alle pitäisi asentaa vuotokaukalo, joka estää veden valumisen rakenteisiin. Allaskaapin alle voi hankkia myös laajemman kosteushälyttimen, joka tarkkailee veden virtausta ja sulkee vedentulon havaitessaan siinä poikkeamia.

Ifin teettämän tutkimuksen mukaan moni omakotitaloasuja on kuitenkin melko huoleton ja kaipaa apua omakotitalon kunnossapitoon sekä korjaustarpeiden ennakointiin. Harvemmalla kuin joka viidennellä on talolleen huoltokirja tai muu kunnossapitosuunnitelma. Omakotiasujan onkin todella tärkeää oppia tuntemaan oman talon toiminta ja riskipaikat. Kun talosta pidetään huolta ja ennakoidaan ajoissa tulevia remonttitarpeita, ehkäistään myös isompien vahinkojen syntyminen.

Kirjoittaja on tuotepäällikkö Laura Utunen If Vahinkovakuutuksesta

* Ifin Kunnon koti -nimellä kulkevaan palveluun kuuluu rakennusalan ammattilaisen neljän vuoden välein tekemä talotarkastus sekä kunnossapidossa auttava puhelinneuvonta. Palvelun käyttö on asiakkaille täysin maksutonta. Talotarkastuksella ei ole vaikutusta vakuutusmaksuihin tai siihen, onko mahdollinen vahinko vakuutuksesta korvattava. Palveluun ovat oikeutettuja ne omakotiasujat, jotka ovat vakuuttaneet talonsa Ifin Laaja- tai LaajaPlus-turvatason kotivakuutuksella.

Omakotiliiton jäsenenä saat käyttöösi sähköisen huoltokirjan!