Omakotiliiton sähköinen huoltokirja uudistuu – uusi versio käyttöön toukokuun 2026 lopussa
Omakotiliitto uudistaa jäsenpalvelunaan tarjoaman sähköisen huoltokirjan. Uudistettu huoltokirja lanseerataan toukokuun 2026 lopussa. Tavoitteena on varmistaa palvelun jatkuvuus pitkälle tulevaisuuteen sekä lisätä huoltokirjan aktiivista käyttöä jäsenten arjessa.

Huoltokirjan merkitys korostuu asumisen kaikissa vaiheissa
Koti – oli kyseessä omakotitalo, rivitalo- tai paritalo-osake tai mökki – on yksi elämän suurimmista investoinneista. Säännöllisen huollon ja dokumentoinnin avulla kiinteistön arvoa voidaan vaalia ja talon kuntoa seurata järjestelmällisesti. Huoltokirjan avulla:
- vahvistetaan ja ylläpidetään hyvää huoltokulttuuria
- säilytetään tärkeät talotiedot sekä dokumentoidaan korjaukset ja remontit
- varmistetaan ajantasainen tieto myös yllättävissä tilanteissa
Huoltokulttuurin edistäminen on yksi Omakotiliiton keskeisistä tehtävistä, ja huoltokirjan uudistus tukee tätä työtä entistä paremmin.
Puheenjohtaja: ”Uudistuksessa tavoitteena jäsenten hyöty!”
Omakotiliiton puheenjohtaja Jukka Malila iloitsee uudistuksesta:
“Huolellinen ja suunnitelmallinen huolto on jokaisen omakotiasujan etu. Päivitettävä huoltokirja tekee talonpidosta entistä selkeämpää ja helpompaa. Haluamme tukea jäseniämme arjen pienissä ja suurissa huoltotöissä – uudistus on sijoitus siihen, että suomalaiset kodit pysyvät hyvässä kunnossa sukupolvelta toiselle.”
Huoltokirjan toteutus
Nykyisen huoltokirjan sopimus päättyy 31.12.2025. Uudistuksen toteuttamisen yhteydessä nykyisen sähköisen huoltokirjan käyttöön tulee määräaikainen katko, jonka aikana palvelu ei ole käytettävissä. Uusi huoltokirja toteutetaan calculationtools.com -palvelun yhteyteen.
Lisätietoja
Katja Keränen
Talous- ja kehityspäällikkö
- Puhelinnumero
- 040 566 8875
- Sähköpostiosoite
-
katja.keranen
@omakotiliitto.fi