25.1.2024 8.50

Sähkön siirtohintojen raju nousu jäämässä historiaan

Sähkönsiirtoyhtiöillä on jatkossa vähemmän mahdollisuuksia nostaa siirtohintoja, ja ylisuurten tuottojen ajan pitäisi jäädä taakse. Jakeluverkkoyhtiöitä valvotaan uudella mallilla, joka tuli voimaan vuoden alusta. Omakotiliitto sai valvontamalliin parannuksia kuluttajien näkökulmasta.

Omakotiliitto vaikutti siirtohintojen valvontamalliin ja sai siihen parannuksia kuluttajien näkökulmasta. Tärkeimpänä asiana Omakotiliitto pitää, että Energiavirasto otti huomioon Akateemisen työryhmän ehdotuksia. Samoin Energiavirasto korjasi oman valvontansa perusteella esimerkiksi verkon arvon virheellistä inflaatiokäsittelyä.

Jatkossa jakeluverkkoyhtiöillä on vähemmän mahdollisuuksia nostaa siirtohintoja. Ylisuurten tuottojen ajan pitäisi jäädä taakse, koska yhtiöiden pääoman tuottopohja pienenee. Omakotiliitto arvioi, että siirtohintojen nousu on jatkossa maltillisempaa kuluttajille.

Asiantuntijoiden mukaan käytännössä kyse tulisi olemaan siitä, että kuluttajilta peritään satoja miljoonia euroja vähemmän siirtomaksuja.
Yksi keskeinen kustannusvastaavuutta parantava muutos on se, että jatkossa jakeluverkon arvoa ei päivitetä nykyhintaan koko verkon osalta kuten ennen. Nyt verkon arvo päivitetään vain uuden verkon osalta, ja vanha verkko jää aiempaan hankintahintatasoon. Toinen parannus oli kiinnitetyn oman ja vieraan pääoman rakenteen muutos todellisempaan suuntaan, vaikkakin parasta olisi, että Energiavirasto käyttäisi valvonnassaan oikeita tilinpäätöstietoja.

Jakeluverkkoyhtiöt ovat esittäneet huoliaan, että sähkönjakeluverkkoon tehtävien investointien taso tulee laskemaan. Asiantuntijoiden mukaan investointeja voidaan tehdä lainarahalla kuten tähänkin asti. Uusi malli vaikuttaa niin, ettei kuluttajia voi enää rokottaa aiemman kaltaisilla suurilla laskuilla näistä investoinneista.

”Vaikuttamistyössään Omakotiliitto muistutti, että kuluttajansuojaa tulee parantaa ja siirtohinnat pitää saada kohtuullisemmiksi. Valvontamalli tulee olemaan Energiaviraston käytössä seuraavien kahdeksan vuoden ajan, ja konkreettisia euromääräisiä vaikutuksia kuluttajien lompakkoon joudutaan odottamaan vuosia", toteaa Omakotiliiton toiminnanjohtaja Marju Silander