Luonnos asetukseksi rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta päästöttömäksi rakennukseksi korjaus- ja muutostöissä
Asia: VN/18839/2024
Johdanto
Suomen Omakotiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta rakennuksen energiatehokkuuden parantamisesta päästöttömäksi rakennukseksi korjaus- ja muutostöissä
Omakotiliitto on valtakunnallinen, sitoutumaton ja yleishyödyllinen kansalaisjärjestö, joka edustaa pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita Suomessa. Liitossa on yhteensä jäseniä lähes 70 000 (kotitaloutta) noin 230 paikallisessa jäsenyhdistyksessä eri puolella Suomea. Tarjoamme jäsenillemme neuvontaa ja ajankohtaista tietoa asumiseen liittyvistä kysymyksistä, kuten rakentamisesta, talon huoltamisesta ja energia-asioista. Suomessa on lähes 1,2 miljoonaa omakotitaloa, joissa asuu noin 2,7 miljoonaa ihmistä, ja noin 0,5 miljoonaa vapaa-ajan asuntoa, joita käyttää noin 2,5 miljoonaa ihmistä.
Omakotiliitto lausuu asiaan pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden ja kiinteistönomistajien näkökulmasta ja muistuttaa hallitusohjelman kirjauksista, että 1) EU:n rakennusten energiatehokkuusdirektiivin toimeenpanossa asukkaille ja kiinteistön omistajille ei tule asettaa kohtuuttomia velvoitteita, ja 2) Mikäli uusia velvoitteita tulee, varmistetaan, että kaikilla kotitalouksilla on mahdollisuus vastata sääntelyn tuomiin velvoitteisiin.
Tiivistelmä
Kohtuuttomien kustannuksien ja hallinnollisen taakan välttäminen: Uusilla asetuksilla ei saa aiheuttaa kohtuuttomia lisäkustannuksia, hallinnollista taakkaa eikä estää kuluttajien omatoimista rakentamista.
Joustot ja teknologianeutraalius: Toimeenpanossa tulee noudattaa teknologianeutraaliuden periaatetta eikä suosia tiettyjä ratkaisuita. Lisäksi joustomahdollisuudet tulee ottaa täysimääräisesti käyttöön Suomessa.
Viestintä ja neuvonta: Merkittävä uudistus tulee vaatimaan selkeätä viestintää, neuvontaa ja esimerkiksi työkaluja kuten energialaskureita kotitalouksille ja erityisesti omatoimirakentajille.
Sosiaalinen oikeudenmukaisuus: Haavoittuvassa asemassa olevia kotitalouksia tulee tukea.
Taustaa
Perustuslain 19 § mukaan julkisen vallan tehtävänä on tukea asumisen omatoimista rakentamista. Kiinteistönomistajille ja erityisesti maallikkorakentajille, kuten Omakotiliiton edustamille pientalo- ja vapaa-ajan asukkaille, tulee olla mahdollista valita jatkossakin toimet talotyyppi- ja kohdekohtaisesti tarpeensa mukaan.
Omakotiliitto kannattaa lähtökohtaisesti tavoitteita parantaa energiatehokkuutta ja siirtyä käyttämään päästöttömiä lämmitysmuotoja. Esityksen periaatteen mukaan energiatehokkuutta parannetaan kustannusoptimaalisuus huomioiden.
Keskeisenä asiana tulee olla joustojen täysimääräinen käyttöönotto Suomessa. Lähtökohtaisesti toimeenpanossa tulee noudattaa teknologianeutraaliutta sekä huolehtia direktiivin kirjauksen ”kun toiminnallisesti, taloudellisesti ja teknisesti mahdollista” toteutumisesta käytännön tasolla.
Omakotiliitto pitää tärkeänä, että Suomen lainsäädäntöön ei kirjata yksityiskohtaisesti liian tarkkoja määräyksiä, vaan sääntelyä toimeenpannaan ylätasolla ja jätetään mahdollisuus eri tavoin saavuttaa energiatehokkuuden parantamisen tavoitteet.
Energiatehokkuusvaatimusten tiukentaminen
Omakotiliitto toteaa, että päästöttömän rakennuksen määritelmä, energialaskentojen ja päästölaskelmien monimutkaisuus voi lisätä kuluttajalle hallinnollista taakkaa ja tarvetta asiantuntija-avulle. Esimerkiksi ilmanpitävyyden mittausvelvoite voi olla ylimääräinen kustannus erityisesti pienrakentajille, mutta voi puolestaan parantaa rakentamisen laatua.
Omakotiliitto muistuttaa, että muutoksesta tarvitaan selkeätä viestintää ja neuvontaa. Määritelmiä tuleekin tarkentaa ja selventää, jotta tekstissä on johdonmukaisesti käytetty samoja termejä.
Omakotiliitto toteaa, että jatkossa tarjolla tulisi olla myös yksinkertaisia ja käyttäjäystävällisiä työkaluja esimerkiksi omatoimiseen energialaskentaan ja päästölaskelmiin erityisesti pientalorakentajille.
Vaikutuksia kotitalouksille
Pitkällä aikavälillä kotitalouksille voi syntyä säästöä alentuneiden energiakustannusten myötä, mutta investointikustannukset eivät saa olla kohtuuttomia. Myös kiinteistön arvoon voi olla positiivisia vaikutuksia. Asumismukavuus voi kohentua esimerkiksi sisäilman, vedottomuuden ja lämpöviihtyvyyden parantuessa.
Omakotiliitto korostaa, että energiaremontteja tehdään useimmiten samanaikaisesti muiden pientalon korjausten yhteydessä. Kotitalouksia tulee kannustaa toimiin huolehtien, että kustannukset näistä toimista eivät ole kohtuuttomia. Vaikka asumiskustannukset laskisivat käytönajalta, korkeat alkuinvestointikustannukset voivat rajoittaa kuluttajien mahdollisuuksia valita tarpeitaan vastaavia vaihtoehtoja. Erityisesti ikkunoita ja ovia koskeva u-arvojen kiristys on kyseenalainen sekä kustannushyödyn että rakenteellisen toteutuksen osalta.
Kuluttajille tulee olla tarjolla tukia tai verovähennyksiä kannustamaan energiatehokkuuden parantamiseen. On tärkeä myös tunnistaa, että kotitaloudet ovat hyvin erilaisia, ja omakotitaloissa asuu kaikissa tuloluokissa olevia ihmisiä. Tarvitaan toimia erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten tukemiseen, esimerkiksi sosiaalisen ilmastorahaston tukien avulla.
Hallinnollinen taakka voi lisääntyä esimerkiksi energialaskennan, dokumentoinnin ja mahdollisen lisääntyneen asiantuntija-avun myötä. Teknisesti monimutkaiset vaatimukset voivat vaatia erityisosaamista. Nämä kaikki lisäävät myös kustannuksia. Hallinnollista taakkaa voidaan keventää esimerkiksi yksinkertaistetuin menetelmin tai vapautuksin esimerkiksi pienissä korjauksissa tai antamalla mahdollisuus mallilaskelmien käyttöön.
Lisäksi vanhojen rakennusten kohdalla tulee huomioida säilyttämisen ja energiatehokkuuden yhteensovittaminen.
Muutamia pykäläkohtaisia huomioita:
1 § Asetuksen soveltaminen tulee olla kytketty luvanvaraisuuteen.
2 § Määritelmistä tarvitaan selkokielistä neuvontaa kuluttajille, jotta he rakennushankkeeseen ryhtyessään ymmärtävät lainsäädännön termit.
3 § Päästöttömyyden vähimmäisvaatimuksista tarvitaan neuvontaa, jotta kuluttajilla on ymmärrys mitä näillä vaatimuksilla käytännössä tarkoitetaan. Omakotiliitto kannattaa, että loma-asumiseen suunniteltava pientalo on jätetty laskennan soveltamisen ulkopuolelle, jolloin ei vapaa-ajan asumiseen ei tule uutta hallinnollista taakka eikä lisäkustannuksia.
Ylilämpenemisen osalta on tärkeä kiinnittää huomiota myös pientalojen mahdollisuuksiin torjua sitä, mutta huomioiden tekniset, taloudelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet toteuttaa ratkaisuita.
4 § Omakotiliitto esittää, että ikkunoiden ja ovien U-arvoja ei kiristetä esityksen mukaan. Perustelumuistion mukaan kiritys ei aiheuttaisi merkittäviä kustannuksia. Omakotiliiton saaman käsityksen mukaan tämä ei pidä paikkansa, vaan kustannukset eri tietojen mukaan tulisivat nousemaan vähintään 30 %.
Lisäksi tämä vaatimus lisäisi materiaalien käyttöä ja asetuksen tavoitteen mukaan tulisikin nostamaan rakennuksen hiilijalanjälkeä. Tämä muutos ei myöskään enää merkittävästi lisää ikkunoiden energiatehokkuutta pientalossa. Ikkunoiden osalta tunnistetaan, että 2-lasisesta ikkunasta siirtyminen 3-lasiseen ikkunaan parantaa tehokkuutta, mutta 3-lasisesta 4-lasiseen ei. Lisäksi kustannukset nousevat merkittävästi, joten kustannushyötyjä ei tule. Tässä on otettava huomioon Suomen erityisolosuhteet ja jo nykyinen hyvä ikkunakanta.
Lisäksi kustannukset tulisivat nousemaan jatkossa myös seinärakenteissa. Korjausrakentamisen yhteydessä vaihdettavat uudet paksummat ikkunat eivät välttämättä edes sovi talon runkoon eikä julkisivuun. Tarve lisätä rakenteeseen yksi lasi nostaa myös ikkunan painoa, jolla voi olla vaikutuksia seinärakenteen kestävyyteen. Tämän lisäksi ikkunat, joiden U-arvo on alle 1 tulevat vaatimaan uudenlaisen huurteenestokäsittelyn, joka nostaa edelleen hintaa. Näin ollen tämä U-arvon kiristäminen aiheuttaa Omakotiliiton näkemyksen kohtuuttomia kustannuksia pientalojen korjauksiin ja tästä syystä lukua ei tule laskea 1,0 kuin enintään 10 % eli arvoon 0,9, joka on myös muissa arvoissa ollut perusteena. Tämä olisi Omakotiliiton saaman käsityksen mukaan mahdollinen 3-lasisena ikkunana, joka säästäisi samalla ikkuna ja lasimateriaaleja sekä kustannuksia.
5 § Omakotiliitto nostaa pykälän kohtaan 6 liittyen esille, että Suomen rakennuskannassa vaikeimmassa asemassa ovat haja-asutusalueilla olevat yksityishenkilöiden/perheiden omistamat pientalot. Omakotiliitto esittää, että asetukseen tai sen perustelumuistioon kirjataan selvennykseksi, että asetus ohjaa kuntien rakennusjärjestyksiä niin, että niissä pientalojen rakentamista sekä muutos- ja korjaustöitä ohjataan kaikilta osin 5 pykälän kohdan 6) ehtojen periaatteiden mukaisesti, eli ”mikäli se on teknisesti, taloudellisesti tai toiminnallisesti toteutettavissa.
Lisäksi Omakotiliitto korostaa, että ilmanvaihdon hyötysuhteen ja sähkötehon osalta tulee huomioida, että nämä voivat olla vaikeita toteuttaa vanhoissa omakotitaloissa ja täten tulee edelleen noudattaa periaatetta ”teknisesti, taloudellisesti tai toiminnallisesti toteutettavissa”.
7 § E-lukuvaatimukset voivat aiheuttaa haasteita erityisesti vanhoissa rakennuksissa, joissa ei ole mahdollista saavuttaa uudisrakennusten tasoa. Edelleen muistutetaan periaatteesta ”mikäli se on teknisesti, taloudellisesti tai toiminnallisesti toteutettavissa”.
Jatkamme mielellämme yhteistyötä tämän asian edistämiseksi.
Kunnioittavasti
Suomen Omakotiliitto ry
Marju Silander
toiminnanjohtaja
Jukka Malila
puheenjohtaja