Ilmalämpöpumpun tehokas käyttö

Ilmalämpöpumpun tehokkaalla käyttöllä saat aikaan merkittäviä säästöjä. Kirjaudu sähköyhtiösi sähkön seurantapalveluihin, niin voit tarkastella aktiivisesti ilmalämpöpumpun vaikutusta sähkön kulutukseesi.

Lämpötila

Aseta ilmalämpöpumpun lämpötila muun asunnon huonelämpötilaa korkeammaksi. Näin varmistat, että ilmalämpöpumppusi on tehokäytössä. Mikäli ilmalämpöpumpun asetusarvo on 24 °C ja pattereiden 20 °C, lähes kaikki patterit pysyvät kylminä noin -20 °C ulkolämpötilaan asti. Sopivaa asetusarvoa voi hakea sammuttamalla kaikki sähköpatterit pikkupakkasella, jolloin ilmalämpöpumpulla pitäisi vielä saada mahdollisimman suuri osuus asunnosta riittävän lämpimäksi. Lue myös muut tehokkaaseen käyttöön liittyvät vinkit alta.

Puhallusteho

Älä turhaan rajoita ilmalämpöpumpun puhallustehoa. Jos puhallus on häiritsevää, voi automaattipyyhkäisyn sijaan koettaa hakea sellaista kiinteää puhalluskulmaa, jossa puhallus ei häiritse. Seinä tai takka saattaa häiritä laitteen puhallustehoautomatiikkaa. Jos ilmalämpöpumppu laskee puhalluksen tehoa vaikka muualla asunnossa on vielä kylmää, kannattaa puhallusteho asettaa manuaaliasentoon ja mahdollisimman suureksi. Huomioi myös, että puhallus auttaa myös levittämään takan lämpöä asuintiloihin.

Ilmalämpöpumpun paikka

Kun asennat ilmalämpöpumppua, mieti sen sijoitus siltä kannalta, että laite on tilassa, jossa lämpötila saa nousta ja että laite on sijoitettu kauas makuuhuoneista (jotka halutaan pitää viileinä ja hiljaisina). Sijoita ulkoyksikkö riittävän korkealle, ettei jäitä tarvitse poistaa talvella. Tarkkaile jään- ja kosteudenmuodostusta: jos laitteesta ei tipu kondenssivettä, on se turhan panttina. Huolehdi talon rakenteiden suojaamisesta kondenssivesiltä.

Lämmön siirtyminen asunnossa

Pidä asunnon sisäisiä ovia auki, niin että lämpö pääsee leviämään.

Vältä turhaa jäähdyttämistä

Kesällä on parempi sammuttaa ilmalämpöpumppu ja kytkeä se tarpeen mukaan jäähdytystoiminnolle kuin pitää se jatkuvasti jäähdytys- tai automaattitilassa.

Huomioi myös

Likaantuneet suodattimet laskevat laitteen suorituskykyä. Sisäyksikön karkeasuodatin tulee imuroida 1–2 kertaa kuukaudessa ja vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaisesti. Myös ulkoyksikön puhtaudesta täytyy huolehtia säännöllisesti.

Mainiot vinkit on tuottanut meille jäsenemme Kim Åström St1:sen ja Omakotiliiton energiansäästökilpailussa.

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä