Sastamalan omakotiyhdistyksen Tarton matka

Julkaistu

Sastamalan omakotiyhdistys järjesti hotellimatkan Tarttoon 11.–13.5.2026.

Matkalle lähdettiin maanantaiaamuna Linja-autoliikenne Antti Lauhamon bussilla. Kuljettajana meillä oli Alar Kolga, jonka mukavaa jutustelua saimme kuunnella. Varsinkin Viron puolella hänen kertomuksensa Viron itsenäistymisen jälkeisestä ajasta oli todella mielenkiintoista kuunneltavaa.

Menomatkalla, Forssan taukopysähdyksen jälkeen, järjestimme bussissa arpajaiset. Ennen matkaa saimme 21 eri yritykseltä arpajaispalkintoja. Arpajaistuottona saimme myymillämme arvoilla kerättyä yhdistyksen tilille yhteensä 305 €. Suuri kiitos näille sastamalalaisille yrityksille.

Laivamatkaosuudet matkustimme Viking XPRS:llä ja niissä meillä oli buffetruokailut.

Majoituimme Tartossa Dorpat Hotellissa, joka sijaitsee Emajoen rannalla liikekorttelissa aivan vanhankaupungin vieressä.

Tiistaina meille oli järjestetty kahden tunnin opastettu kaupunkikierros Tartossa bussilla ja osin kävellen. Oppaanamme meillä oli todella osaava Reet Kalamees, jonka osin huumorilla höystettyä selostusta oli kiinnostavaa kuunnella. Kaupunkikierroksemme lyhyesti kerrattuna sisälsi mm. seuraaviin kaupunginosiin tutustumisen:

Karlova sijaitsee Kaarlen kartanon alueella, siellä oli paljon jugendtyylisiä puutaloja.

Annelinn koostuu neuvostoaikaisista kerrostaloista.

Raadin kaupunkiosassa oli Raatin sotilaslentokenttä. Sieltä jatkettiin Narvan tielle, jonka varrella on Pietarin kirkko. Riian kadun varrella oli Paavalin kirkko. Sieltä jatkettiin Tammen kaupunginosaan. Vuonna 1920 Viron ensimmäisen itsenäisyyden aikana oli Virossa maareformi ja sen jälkeen sinne on rakennettu ensimmäiset talot.

Matka jatkui Maarjamõisaan, jossa oli Tarton sairaalat. Sieltä Tähtveren kaupunkiosaan, jossa on myös Viron ensimmäisen itsenäisyyden aikaisia taloja.

Tutustuimme myös Supilinniin elikkä soppakaupunkiin, joka on vähän boheemilainen kaupunginosa.

Todettakoon lisäksi, että matkakohteessamme tuomipihlajat ja omenapuut jo kukkivat ja syreenit olivat aloittamassa kukintaa.

Keskiviikkona aamupäivällä lähdimme kotimatkalle. Poikkesimme ennen Tallinnaa sijaitsevaan Pöltsamaa -nimiseen kaupunkiin. Tallinnassa meillä oli vielä mahdollisuus poiketa ”karkkikaupassa” ennen laivaan nousua.

Laivamatkaosuuden jälkeen kotimatka bussissa sujui vielä matkan pääkohdetta Tarttoa muistellen. Sastamalaan saavuimme keskiviikkoiltana ennen puolta yötä.

Matkan ja ohjelman järjestelyistä vastasi Matkapojat ja Linja-autoliikenne Antti Lauhamo yhdessä Dorpat Hotellin kanssa. Matkalaisilta saamamme kiitokset olemme välittäneet kaikille onnistuneen matkan järjestelyihin osallistuneille.

Me Sastamalan omakotiyhdistysaktiivit suosittelemme lämpimästi edellä kuvattua Tartton matkaa, sopivan pituisena matkana, vaikkapa meidän käyttämien matkajärjestelyissä mukana olleiden osaavien toimijoiden kanssa. Tartossa on paljon nähtävää moneen makuun.


Avainsanat jotka liittyvät artikkeliin

Omakotiliitto on pientalo- ja vapaa-ajan asukkaiden tuki, turva ja puolestapuhuja. Kuvassa perhe heittelee frisbeetä omakotitalon pihalla koiransa kanssa.