Paikallinen edunvalvonta

Omakotiliiton vahva ja monipuolinen valtakunnallinen edunvalvonta antaa hyvät eväät myös yhdistysten tekemään paikalliseen edunvalvontaan. Omakotiliiton jäsenyhdistykset ovat olleet mukana omilla paikkakunnillaan lukuisissa paikallisen edunvalvonnan hankkeissa, joten liiton jäsenyhdistysten piirissä on kokemusta ja osaamista, jota voidaan jakaa jäsenten käyttöön.

Omakotiliiton jäsenyhdistykset saavat liitosta kattavan verkoston ja täsmäkohdennettuja työkaluja oman paikkakunnan, alueen ja lähiympäristön edunvalvonnan aiheisiin. Paikalliset hankkeet voivat olla kaavoituksesta ympäristön viihtyvyyteen ja kunnallisista maksuista kiinteistöveron määräytymiseen.

Tuloksekas esimerkki paikallisesta edunvalvonnasta on vaikuttaminen pientaloalueiden valokuituratkaisuihin. Omakotiliitto on tukenut osaamisellaan pientaloalueita, joiden tietoliikenneyhteydet ovat olleet joko langattomien laitteiden tai vanhan kuparikaapeleiden varassa. Alueellisesti asukkaat ovat ottaneet itsenäisesti vastuulleen kuituverkkoyhteyden rakentamisen asuinalueelleen. Tällainen hanke on ollut Osuuskunta Helsingin Valokuidut, joka on rakentanut Helsingin Pitäjämäkeen Marttilan-Reimarlan alueelle valokuituliittymät.

Toinen esimerkki paikallisesta toiminnasta koskee aurinkoenergian hyödyntämistä omakotitalon sähköntuotannossa. Siilinjärven seudun omakotiyhdistys on rakentanut yhteistyötahojen kanssa konseptin, jonka avulla yhdistyksen jäsenet voivat hankkia valmiiksi paketoidun ratkaisun aurinkosähkön tuottamiseksi. Paikallisella hankkeella on varmistettu suunnittelusta ylijäämäsähkön myymiseen ulottuva kokonaisuus, joka tekee Siilijärveä tunnetuksi uusiutuvaan energiaan myönteisesti suhtautuvana kuntana.

Ympäri Suomen on lukuisia paikallisia hankkeita, joissa omakotiyhdistys on onnistunut edunvalvonnallaan ajamaan pyöräteitä, hidastustöyssyjä, viheralueita ja muita asumisympäristöön liittyviä hankkeita viihtyisyyden ja turvallisuuden kohentamiseksi.

Omakotiyhdistykset ympäri Suomen ovat mahdollistaneet pyöräteitä, hidastustöyssyjä, viheralueita ja muita asumisympäristöön liittyviä hankkeita viihtyisyyden ja turvallisuuden kohentamiseksi.

Yhteistyössä on voimaa

Auran Asukasyhdistys on hankkinut yhteistyössä Auran kunnan ja Auran Osuuspankin kanssa liikuteltavan nopeusnäyttötaulun. Näytön avulla voidaan kiinnittää autoilijoiden huomiota liikennekäyttäytymiseensä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Siirrettävän näyttötaulun käyttöä voidaan kohdistaa teille, joiden nopeuksia halutaan alentaa. Asentamisen jälkeen taulun datapankki on osoittanut, että nopeudet näyttötaulun alueella ovat laskeneet.

AuranAsukasyhdistys-Nopeusnäyttö-1
Näyttötaulun hankinta on oiva osoitus Auran Asukasyhdistyksen toiminnasta luoda turvallisempaa ja viihtyisämpää asuinympäristöä yhdessä kunnan kanssa. Kuva: Päivi Perkiö

Siilin aurinko -hanke tuottaa puhtaan energian lisäksi myös työtä ja toimeliaisuutta alueelle! Hankkeen varsinaisia osapuolia ovat Siilinjärven Seudun Omakotiyhdistyksen lisäksi Siilinjärven kunta, MTK (Siilinjärvi ja Kuopion seutu) sekä Savon Voima. Omakotiyhdistys ja MTK edustavat tilaajayhteisöjä, kunta myöntää luvat ja Savon Voima on yksi alueen tärkeimmistä toimittajista. Asennusvaiheessa mukaan ovat tulleet myös Voimatel Savon Voiman alihankkijana asennusten osalta ja Green Energy Finland tavarantoimittajana.
Aurinkopaneelien-nosto-katolle
Paneelinippua nostetaan katolle. Kuva: Ahti Planman