Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

23.11.2017 10.25

Yhdessä saamme tuloksia

Energiatodistusta kohtuullistetaan kertoimien osalta vuoden 2018 alusta, jätevesisääntelyä on huojennettu, kotitalousvähennyksen korvausprosentti kasvoi ja maankäyttö- ja rakennuslakiin on saatu parannuksia esimerkiksi vapaa-ajan asunnon muuttamiseksi pysyvään käyttöön. Mitä enemmän meitä on, sitä enemmän meillä on vaikutusvaltaa!

Omakotiliiton pitkäjänteinen työ tuotti jälleen tulosta, kun hallitus päätti eduskuntakäsittelyn aikana luopua kiinteistöveron alarajojen korottamisesta. Hallituksen tarkoituksena oli ollut nostaa kiinteistöveroprosenttien ala- ja ylärajoja vuosiksi 2018 ja 2019. Tasavallan presidentti vahvisti kiinteistöverolain muuttamisen veron ylärajojen osalta marraskuun alussa.

On hyvä, että kansalaisten ääntä on vihdoinkin kuultu kiinteistöverotuksen osalta ja alarajojen pakkokorotuksilta vältytään. Kunnat voivat kuitenkin säädettyjen rajojen puitteissa päättää itsenäisesti kiinteistöveron tasosta: tontin osalta kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on ensi vuodesta alkaen 0,93-2,00 prosenttia, kodin veroprosentin yläraja nousee 1,00 prosenttiin vuoden 2019 alusta (vaihteluväli on sitten 0,41-1,00 prosenttia). Mökkien ja muiden kiinteistöjen veron yläraja nousee ensi vuonna ja vaihteluväli tulee olemaan 0,93-2,00. Olennaista onkin, että omakotiyhdistykset ja kansalaiset tekevät työtä vaikuttaakseen oman kuntansa kiinteistöveroprosentteihin.

Kiinteistöveron perimmäisenä ongelmana on kuitenkin se, etteivät kansalaiset ole voineet varautua tai vaikuttaa verotuksen jatkuvaan kasvuun. Valtiovarainministeriössä ennakoidaan, että ensi vuosikymmenen alussa verotuotot ylittävät 2 miljardia euroa, samaan aikaan myös asumistukia maksetaan 2 miljardia euroa! Ylipäätään Suomen kokonaisveroaste on Euroopan korkeimpia.

Valtiovarainministeriössä on paraikaa menossa kiinteistöverotuksen uudistus, jossa tarkoituksena on uudistaa tontin ja rakennusten verotusarvoja. Jo nyt erityisesti pääkaupunkiseudulla ja kasvukeskuksissa tontin kiinteistöverotus on moninkertainen verrattuna rakennuksen kiinteistöverotukseen. Toisaalta erityisesti haja-asutusalueilla taas rakennuksen verotusarvo on huomattavasti korkeampi kuin kodin todellinen arvo olisi myyntitilanteessa. Onko sinulla tallessa kiinteistöverolappuja useammalta vuodelta tai peräti sen koko voimassaoloajalta? Keräämme mielellämme niistä kopiot luottamuksellisesti yhteisen työmme tueksi.

Omakotiliitto jatkaa vahvaa edunvalvontatyötä kiinteistöverotuksen osalta. Edellytämmekin, että pikimmiten käynnistetään laaja verouudistus sekä pitkäaikainen suunnitelma siitä, miten veroja tulevaisuudessa kerätään. Kotitalouksilla tulee olla mahdollisuuksia vaikuttaa ja varautua verotusmuutoksiin. Kiinteistöverotuksen tulee huomioida kotitalouden käytettävissä olevat tulot ja verolle tulee asettaa katto.

Yhdessä saamme aikaan tuloksia: energiatodistusta kohtuullistetaan kertoimien osalta vuoden 2018 alusta, jätevesisääntelyä on huojennettu, kotitalousvähennyksen korvausprosentti kasvoi ja maankäyttö- ja rakennuslakiin on saatu parannuksia mm. vapaa-ajan asunnon muuttamiseksi pysyvään käyttöön.

Mitä enemmän meitä on, sitä enemmän meillä on vaikutusvaltaa! Muutetaan Suomea paremmaksi paikaksi asua ja elää. Tuo siis ystäväsi mukaan toimintaamme. Tiesithän, että nyt loppuvuodelta emme veloita uusilta jäseniltä enää jäsenmaksua!

Juhlallista 100-vuotisitsenäisyyspäivää ja hyvää joulua toivottaen

Kaija Savolainen