Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

20.9.2018 6.45

Saneerataan sääntelyä

Hallituksen esitysluonnokseen on kirjattu, että verotuksen painopiste tulee siirtymään pientaloasukkaille. Se ei ole missään muodossa oikeudenmukaista tai hyväksyttävää. Kunnat tarvitsevat verotuloja, mutta samalla kansalaisten täytyy pystyä ennakoimaan sekä vaikuttamaan omaan verotukseensa. Eri asumismuotoja tulee myös kohdella tasavertaisesti. Koko esitys on palautettava välittömästi uudelleenvalmisteluun!

Asumisen kuuluisi olla perusoikeus. Viimeisen kymmenen vuoden aikana asumismenot ovat kasvaneet huomattavasti nopeammin kuin kotitalouksien käytettävissä olevat tulot. Pitkittynyt taantuma on jättänyt jälkiä, ja moni kotitalous on ollut tiukilla. Kodin huoltoa ja korjausta on lykätty ja asuntolainasta on anottu lyhennysvapaata. Väestöstämme jopa reilu 15 prosenttia joutuu turvautumaan asumistukeen. Moni tinkii myös ruoasta, lääkkeistä ja muista perustarpeista. Se ei ole missään nimessä oikein.

Kansantalous on nyt kääntynyt parempaan suuntaan,
ja taloudellinen tilanne pitää pystyä korjaamaan myös kotitalouksissa. Saneerattavaa varmasti riittää niin kodin taloudessa, talossa kuin pihamaallakin. Hyviä vinkkejä kodin huoltoon ja kunnostamiseen löydät uudistuneesta lehdestämme.

Asuminen on perustarve, ja yhteiskunnallisista palveluistamme maksamme verovaroin. Kiinteistöverouudistuksen (Omakotilehti s. 16-17) hyvänä tarkoituksena on parantaa verotuksen oikeudenmukaisuutta ja läpinäkyvyyttä. Ei kuitenkaan ole hyväksyttävää, että laki viedään päätettäväksi osissa eri hallituksille. Tällöin niin päättäjien kuin kansalaistenkin on vaikea arvioida kokonaisuutta.

Verotuksen määrän on tarkoitus perustua alueen toteutuneisiin kauppahintoihin ja rakentamiskustannuksiin. Laskeeko siis kiinteistöverotus syrjäseuduilla? Tuskin. Entä onko kasvukeskuksessa sijaitsevan kodin kiinteistöveron määrälle kattoa? Epäilen. Hallituksen esitysluonnokseen on kirjattu, että verotuksen painopiste tulee siirtymään pientaloasukkaille. Se ei ole missään muodossa oikeudenmukaista tai hyväksyttävää. Kunnat tarvitsevat verotuloja, mutta samalla kansalaisten täytyy pystyä ennakoimaan sekä vaikuttamaan omaan verotukseensa. Eri asumismuotoja tulee myös kohdella tasavertaisesti. Koko esitys on palautettava välittömästi  uudelleenvalmisteluun!

Nyt onkin aika saneerata sääntelyä. Ensi vuonna on eduskunta-, euro- ja (mahdollisesti) maakuntavaalit. Ehdokkaat ovat nyt kuulolla. Kerrotaan siis suoraan, mitä mieltä olemme. Ei myöskään siirretä päätöksiä sähkön siirtomaksuista seuraavalle vaalikaudelle. Päätöksiä ja muutoksia pitää tehdä per heti!

Kaija_3_2018

Aurinkoista syksyä toivottaen