Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

22.11.2018 6.08

Kansalaisääni kuuluu ja vaikuttaa

Omakotiliitto, me kaikki yhdessä, toimme syksyn aikana vahvasti esiin kiinteistöverouudistuksen valmistelun ja lakiesityksen ongelmat. Onnistuimme työssä: valtiovarainministeriö päätti, että kiinteistöverouudistus lykkääntyy ja uudistuksesta päätetään yhtenä kokonaisuutena ensi vaalikaudella.

Kiinteistöverouudistusta on valmisteltu liki koko tämä vuosikymmen ja kiitos meille kaikille, valmistelutyö jatkuu! Omakotiliitto, me kaikki yhdessä, toimme syksyn aikana vahvasti esiin valmistelun ja lakiesityksen ongelmat. Onnistuimme työssä: valtiovarainministeriö päätti viime kuun lopussa, että kiinteistöverouudistus lykkääntyy ja uudistuksesta päätetään yhtenä kokonaisuutena ensi vaalikaudella. Käyttöönottoa lykätään kahdella vuodella, ja syystäkin, sillä ei ole oikein, että valtiovalta asettaisi eri asumismuodot paremmuusjärjestykseen verotusarvojen määrittelyssä. Työtä siis riittää edelleen – jatketaan sitä – yhdessä onnistumme. Kiitos jo tähän mennessä kaikesta palautteesta ja kiitoksista.

Viime kesä oli poikkeuksellisen lämmin, ja syksynkin säässä on tuntunut ilmastonmuutos. Vähintäänkin nämä jokaisen arjessa tuntuvat ilmiöt ja viimeaikaiset uutiset ilmastonmuutoksen seurauksista pysäyttävät meidät kaikki ja saavat meidät toimimaan vielä aktiivisemmin. Päättäjätasolla asioihin puututaan säätämällä määräyksiä muun muassa rakennusten energiatehokkuudesta ja sähköverkkojen toimivuudesta. Ilmastonmuutoksen hillinnän ja tämän vuosikymmenen myrskytuhojen ja sähkökatkosten estämiseksi tarvitsemme hiilineutraalin yhteiskunnan, jolloin fossiilisista polttoaineista tulee luopua nopeammin, sähköä sekä lämpöä tulee tuottaa uusiutuvilla energiamuodoilla ja kuluttajien tulee joustaa sähkönkulutuksessaan.

Muutokset, kuten sähköverkon maakaapelointi tai ilmalämpöpumppujen ja aurinkopaneelien hankinta, tuovat meille asukkaille kustannuksia mutta myös hyötyjä. Omakotiliiton ja omakotiasukkaiden ääni on voimakkaasti kuulunut viimeiset kaksi vuotta Työ- ja elinkeinoministeriön älyverkkotyöryhmässä (tarkemmin >> omakotiliitto.fi/alyverkko). Työryhmän työssä asiakas asetettiin keskiöön. Omakotiliitto on edellyttänyt, että kuluttajan tulee voida vaikuttaa paremmin sähkölaskuunsa ja erityisesti sähkön siirron perusmaksuun. Ei ole epäilystäkään, ettemmekö me kansalaiset haluaisi kantaa huolta lähiympäristöstä ja ilmastosta. Toimien ja vaatimusten tulee kuitenkin olla mitoitettuja kunkin perheen tilanteeseen. Kaikilla kotitalouksilla ei ole mahdollisuutta tai varallisuutta investoida aurinkopaneeleihin, energiavarastoihin tai kotiautomaatioon.

Kulutustottumusten muutosten ja peruskulutuksen jousto älysähkömittarin avulla tulee olla hyväksyttäviä tapoja osallistua ilmastonmuutoksen hillintään.  Kannetaan siis yhdessä vastuuta myös toisistamme ja vaikutetaan yhdessä päättäjien asenteisiin sekä päätöksiin!

Kaija Savolainen 4_2018

Yhdessä tehden