Omakotiliiton toiminnanjohtajan kannanottoja

6.6.2018 Mahdollistetaan oma mansikkapaikka

Tarvitsemme eri elämäntilanteisiin erilaista asumista. Jokaiselle asumismuodolle on kysyntää. Ihmisten pitää pystyä valitsemaan kotinsa tarpeidensa mukaan sekä muuttamaan helpommin uuteen paikkaan. Tällä hallituskaudella on monia muun muassa rakentamisen normeja purettu. Lisää tekoja ja joustavuutta tarvitaan sääntelyssä, sen tulkinnassa ja toteutuksessa valtakunnallisesti, alueellisesti sekä paikallisesti.

16.3.2018 Hyödynnetään alueellinen erilaisuus

Nyt toista kertaa tehty selvitys pientalojen kunnallisista maksuista todistaa niin asumiskustannusten kasvun kuin kustannusten alueellisen eriytymisenkin.

23.11.2017 Yhdessä saamme tuloksia

Energiatodistusta kohtuullistetaan kertoimien osalta vuoden 2018 alusta, jätevesisääntelyä on huojennettu, kotitalousvähennyksen korvausprosentti kasvoi ja maankäyttö- ja rakennuslakiin on saatu parannuksia esimerkiksi vapaa-ajan asunnon muuttamiseksi pysyvään käyttöön. Mitä enemmän meitä on, sitä enemmän meillä on vaikutusvaltaa!

21.9.2017 Asumismenot jatkavat kasvuaan – on tarve laajalle verouudistukselle sekä kotitalouksien asumisstrategialle

Tulokset tuoreesta tutkimuksesta asumismenojen kehityksestä eivät yllätä. Asumismenot haukkaavat yhä suuremman osuuden kotitalouksien käytettävissä olevista tuloista. Pientalossa asuva lapsiperhe käyttää asumiseen jo liki neljänneksen tuloistaan. Huolestuttavinta on se, että erot kaupunkien välillä ovat huomattavia. Kasvukeskuksissa asuminen on aina vain kalliimpaa. Kuinka moni pystyy enää tarpeidensa ja toiveidensa mukaiseen asumiseen, kun pääkaupunkiseudulla asumiskulujen osuus tuloista lähenee jopa 40 prosenttia? Omakotiliitto on peräänkuuluttanut laajaa verouudistusta, jota hallitus nyt budjettiriihessä esittääkin.

Seuraavat

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä