Pientaloasukkaiden tuki, turva ja puolestapuhuja

Suomen Omakotiliitto ry on alansa ainoa valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton, ja siihen kuuluu 256 paikallisyhdistyksen kautta jo 74 000 henkilöjäsentä.

Yhdessä paikallisyhdistystensä kanssa Omakotiliitto tarjoaa jäsenilleen tietoa ja neuvontaa sekä auttaa jäseniään pitämään kotinsa ja lähiympäristönsä hyvässä kunnossa. Omakotiliiton edunvalvontatyön päämääränä on kohottaa omakotiasumisen arvostusta sekä kunnallisessa että valtakunnallisessa päätöksenteossa ja linjauksissa.

Tavoitteitamme ovat

• Turvata omakotiasumisen ja pientaloasumisen kustannusten ja velvoitteiden kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus.
  • Edistää pientalon remontointiin, peruskorjaukseen ja rakentamiseen sekä näiden teettämiseen liittyvää tietoutta ja neuvontaa.
  • Saada pientalon omistajan ääni kuuluviin edistämällä kansalaisvaikuttamista.

Kuin yksi suuri perhe

Suomen Omakotiliitto kokoaa yhteen yli 250 paikallisesti toimivaa omakotiyhdistystä sekä jo 74 000 näiden yhdistysten henkilöjäsentä. Omakotiliittoon kuuluvat yhdistykset muodostavat yhden suuren liittoperheen.

Yhdistyksissä tehdään työtä lähellä jäseniä edunvalvonnan, etujen ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Valtakunnallisella tasolla yhdistykset ja liitto ajavat omakoti- ja vapaa-ajan asukkaiden etua.

Pientaloasukkaat kuuluvat jäseninä paikallisiin yhdistyksiin. Näiden yhdistysten jäseninä he saavat käyttöönsä Omakotiliiton ja piirijärjestön tarjoamat edut ja palvelut. Jos kunnassa ei ole liittoon kuuluvaa omakotiyhdistystä, jäsenhyödyt saa käyttöönsä alueellisen yhdistyksen kautta.

Uutisia Omakotiliiton kumppaneilta

Kysely: vain puolet suomalaisista uskoo olevansa oikein vakuutettu

Ifin kyselytutkimus paljastaa, että vain noin puolet suomalaisista uskoo itsensä ja perheensä olevan oikein vakuutettu siltä varalta, että jotakin vakavaa sattuu. Kolmannes ei ole varma ja noin joka seitsemäs pelkää, ettei ole oikein vakuutettu. Vaikka suurin osa pitää vakuutusyhtiön kanssa asiointia vaivattomana, joka viides on joskus jättänyt ottamatta yhteyttä vakuutusyhtiöönsä, koska se on tuntunut vaikealta tai aikaa vievältä.

13.6.2018 Verisuren tutkimus: Suomalainen somekansa vähät välittää turvallisuussuosituksesta – julkaisee lomakuvia, kun koti tyhjillään

Sosiaalisen median käyttäjiä varoitellaan usein julkaisemasta lomaltaan kuvia, joista paljastuu, että asukkaat ovat poissa kotoa. Tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkin joka neljäs suomalainen julkaisee lomakuviaan esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa, vaikka koti on tyhjillään.

Kaksi Suomen johtavaa kattoalan brändiä yhdistyvät: Hämeen Laaturemontti ja Vesivek ovat nyt Vesivek

Suomen johtava kattoremontteja tekevä yritys Hämeen Laaturemontti tunnetaan tästä lähtien nimellä Vesivek. Brändiuudistuksella haetaan vahvaa kasvua ja entistä parempaa asiakaskokemusta.

12.3.2018 Verisuren turvabarometri: Joka kolmas omakotiasuja kokee turvattomuutta kotonaan

Turvayhtiö Verisuren tuoreen turvabarometrin mukaan joka kolmas omakotiasuja kokee turvattomuutta omassa kodissaan ollessaan yksin. Lähes puolet selittää tunnetta yleisellä turvattomuuden tunteella ilman erityistä syytä, mutta noin joka kolmannella syynä on asuntomurron pelko.

23.1.2018 Palkittu yrittäjä mullistaa kattoremonttialaa

Pirkanmaalta valtakunnalliseksi laajentunut kattoalan kärkiyritys Hämeen Laaturemontti alkaa tammikuusta lähtien toteuttaa kattoasennukset taloa ympäröiviltä telineiltä.

Rahanarvoisia etuja

Omakotiliiton jäsenenä olet oikeutettu sekä oman paikallisyhdistyksesi että liiton tarjoamiin etuihin. Liiton laki- ja rakennusneuvojat ovat apunasi veloituksetta, ja lisäksi saat käyttöösi sähköisen Huoltokirjan. Jäsenet saavat kotiinsa neljä kertaa vuodessa Omakotilehden

Pienen jäsenmaksumme saat siis helposti takaisin hyödyntämällä liiton, oman yhdistyksesi ja yhteistyökumppaneidemme etuja.

Lue lisää jäsenyydestä!

Tietoa ja tukea omakotiasujalle

Tavoitteenamme on lisätä pientaloasumiseen liittyvää neuvontaa. Olemme koonneet sivustollemme tarpeellista tietoa asumisesta. Jäsenenä saat ajankohtaista tietoa lisäksi Omakotilehdestä ja sähköisestä jäsenkirjeestämme.

Kodin huoltoon ja kunnossapitoon liittyy paljon eri toimenpiteitä ja lainsäädäntöä. Omakotiasujan oppaaseen koottu tiivis tietopaketti omakoti- ja vapaa-ajan asukkaille. Tutustu oppaaseen tästä!

1947
Pientaloasumisen puolesta vuodesta 1947 lähtien