Vapaalan Omakotiyhdistys

VAPAALA - VIIDEN KAPUSTAN KYLÄ

Vapaalan omakotiyhdistys sai oman tunnuskuvan vuonna 1983. Tunnuskuva on piirretty paitsi usein omaan lehteemme, myös pöytä- ja isäntäväen viiriin.

Onpa annos tarrojakin tunnuksesta tehty. Tunnuskuvalle haluttiin jo vuonna 1983, ennen rekisteröintiä, antaa myös heraldinen selitys, mikä kuului näin:

Sinisessä kentässä viisi hopealusikkaa hirsittäin pystyasennossa, niiden päällä kultainen hirsi

Ote lehdestämme Vapaalan omakotiyhdistyksen web-sivuilta selittää lisää. " Tämä on ns. vaakunaselitystä, josta ei pidä vetää aivan suoria johtopäätöksiä. Lusikat voivat esimerkiksi olla tinalusikoita. Kun heraldisessa kielessä ei taida olla tinan ilmaisinta, Robert de Caluwe'n (lehdet Vapaalan omakotiyhdistyksen web-sivuilta ja Vapaalan omakotiyhdistyksen web-sivuilta) on tarvinnut sanoa sitä hopeaksi. Lusikat ovat vertauskuva yhdistävästä ateriasta. Pieni kylä on ollut omalla tavallaan perhe."

SUOMEN HERALDINEN SEURA on 1992 (lehti 3/1992) merkinnyt rekisteriinsä numerolla 477 VAAKUNAN, jonka omistaa VAPAALAN OMAKOTIYHDISTYS RY
Heraldinen seura antoi Vapaalan viirille sen virallisen ja juhlallisemman selityksen:

Sinisellä kilvellä viisi paaluttaista hopealusikkaa keskenään hirsittäin, päällikkeenään kultainen hirsi

Lahjavihje vaikkapa jälkikasvulle

Koko

Salkoviiri

pituus 5 m

jäsenille 60 €, ei jäsenille 70 €

Pöytäviiri

korkeus 47 cm

Viirejä on saatavissa Pertti Louhulalta.