Uudenmaan Piiri

Unikkotie 13

Talkkariyhdistysten yhteystiedot

Omakotitalkkari auttaa

Omakotitalkkarit tarjoavat erilaisia pihan- ja kodinhoitoon liittyviä palveluja ikääntyville omakotiasukkaille, jotta he voivat asua omissa kodeissaan mahdollisimman pitkään. Palvelu on tarkoitettu omakotiyhdistysten jäsenille. Tällä hetkellä Omakotitalkkareita on yli 100 noin 80 yhdistyksessä eri puolilla Suomea.

Omakotitalkkari siivoaa sekä tekee pihatöitä ja pienimuotoista kiinteistön kunnostusta. Nämä fyysiset työsuoritukset antavat omakotiasukkaille palveluja, jotka eniten auttavat kotona asumista. Ammattiosaamista vaativaa työtä ei tehdä, vaan ajatuksena on antaa naapuriapua ja jokamiestyötä.
Suomen Omakotiliitto aloitti Omakotitalkkaritoiminnan Uudenmaan TE-keskuksen osittain rahoittamana Asumisapu-projektina Helsingissä ja Uudellamaalla maaliskuussa 2002. Uudenmaan piirin ja Helsingin piirin Omakotitalkkari-projektit eriytyivät omiksi projekteikseen 1.3.2007.

Tämän jälkeen toiminta on laajentunut lähes koko maahan. Omakotitalkkaritoiminnasta vastaa aina paikallinen omakotiyhdistys, jonka palveluksessa ja alueella talkkari toimii. Palvelua tarjotaan yhdistyksen jäsenille pientä korvausta vastaan. Piirien työntekijät auttavat yhdistyksiä talkkaritoiminnan hallinnollisissa ja työsuhdeasioissa.

Yhteyden omakotitalkkariin saat pyytämällä puhelinnumeron kunkin jäsenyhdistyksen talkkarivastaavalta.

Yhdistyksen tehtävät

1. Yhdistys (hallitus) päättää tehdä jäsenilleen kartoituksen talkkaritarpeesta
  2. Kartoituksen tuloksen perusteella hallitus päättää lähteä Omakotitalkkaritoimintaan
  3. Yhdistys antaa valtakirjan projektipäällikölle toimenpiteiden aloittamiseksi