Tervetuloa Koillis-Helsingin Omakotiyhdistyksen kotisivuille!

Yhdistys toimii Koillis-Helsingissä omakoti- ja pienkiinteistöjen sekä asunto-osakkeenomistajien ja haltijoiden yhdyssiteenä valvoen heidän etujaan ja edistäen paikkakunnan seudullista kehitystä ja asuinympäristön viihtyvyyttä.

Omakotiyhdistyksen tehtävä on valvoa pientaloasukkaiden sekä vapaa-ajan asukkaiden etuja ja edistää paikkakunnan kehitystä ja asuinympäristön viihtyvyyttä. Omakotiyhdistykseen voi liittyä jäseneksi jokainen, jolla on oma tai vuokrattu koti kerros- rivi- tai pientalossa.

Yhdistyksemme kuuluu Omakotiliittoon

Omakotiliiton kautta, yhdessä muiden paikallisyhdistysten kanssa, voimme vaikuttaa valtakunnallisesti asumisen asioihin. Liitto ajaa pientaloasujien sekä mökkiläisen asioita erilaisissa työryhmissä sekä lausuntojen ja lakialoitteiden kautta. Liitto haluaa edistää pientalovaltaista asumistapaa ja tuoda suomalaiseen asumispolitiikkaan lisää todellisia vaihtoehtoja. Liiton tavoitteena on kohottaa omakotiasumisen arvostusta valtakunnallisessa ja kunnallisessa päätöksenteossa sekä linjauksissa. Lue lisää liiton teemoista! Mitä enemmän meitä jäseniä on, sen paremmin meitä kuunnellaan!

Liiton kautta saat neuvoja ja hyötytietoa sekä rahanarvoisia etuja. Lue lisää jäsenyyden hyödyistä.

Liity nyt ja ota edut itsellesi!

Edunvalvonta

Koillis-Helsingin Omakotiyhdistys ry toteuttaa jäsentensä edunvalvontaa pitämällä yhteyttä paikallisiin luottamushenkilöihin ja virkamiehiin, tekemällä asuinympäristöön tai (liikenne)olosuhteisiin liittyviä aloitteita, tutustumalla alueen kaavoitukseen ja antamalla niihin liittyviä lausuntoja.

Valtakunnallisesta edunvalvonnasta huolehtii Suomen Omakotiliitto ry. Liitto haluaa edistää pientalovaltaista asumistapaa ja tuoda suomalaiseen asuntopolitiikkaan lisää todellisia vaihtoehtoja.

Omakotiliitto kunnioittaa yksilöllistä asumismuotoa, yhteisöllisyyttä ja viihtyisää asuinympäristöä ja sen edunvalvontatyön päämääränä on kohottaa omakotiasumisen arvostusta valtakunnallisessa ja kunnallisessa päätöksenteossa sekä linjauksissa.

Suomen Omakotiliiton tavoitteet

• Turvata omakotiasumisen ja pientaloasumisen kustannusten ja velvoitteiden kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus
  • Edistää pientalon remontointiin, peruskorjaukseen ja rakentamiseen sekä näiden teettämiseen liittyvää tietoutta ja neuvontaa
  • Saada pientalon omistajan ääni kuuluviin edistämällä kansalaisvaikuttamista.

Haluan liittyä jäseneksi!
Koillis-Helsingin Omakotiyhdistys ry

Ohjeistusta omakotiasukkaan sopimuksiin yritysten kanssa

Koillis-Helsingin Omakotiyhdistyksen  kevät- ja syyskokouksiin kutsutaan  vierailijoiksi yrityksiä, joiden tuotteet tai palvelut kiinnostavat jäsenistöämme , kahvitus- ynnä muiden kulujen kattamiseksi. Jollain hallituksen jäsenellä saattaa olla jostain yrityksestä oma asiakaskokemus, mutta välttämättä sellaista ei ole.

Haluamme tähdentää jäsenkunnallemme, että koskaan ei kaupantekoon ole minkäänlaista pakkoa, eikä myyjän esittämiä tarjouksia tai sopimusasiakirjoja pidä allekirjoittaa ilman, että on vertaillut myös muitten toimittajien vastaavia tuotteita tai palveluja. Omakotiliitto kehottaa kysymään tarjousta aina vähintään kolmelta eri toimittajalta.

​Kuluttajasuojalain 6. luvun mukaan, kuluttajalla on oikeus peruuttaa koti- tai etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua palvelusopimuksen tai sähköisesti toimitettavaa digitaalista sisältöä koskevan sopimuksen tekemisestä.

Citykanit kuriin

Kaniyhdyskunta ei ole toivottava naapuri, sillä kanit syövät lähes kaikkea puutarhan kasvillisuutta, myös havukasveja. Ne kaivavat luolastoja ja voivat tehdä pesänsä talon rakenteisiin. Puun juuristoalueella oleva pesäluola puolestaan voi altistaa puun kaatumiselle. Paras tapa torjua vahinkoja, on laittaa elävänä pyytävä loukku omalle tontille. Loukkuja voi pitää pyynnissä syyskuun alusta maaliskuun loppuun. Kaniloukkuja myyvät mm. Varustenet ja Metsästyskeskus, jotka sijaitsevat molemmat Konalassa.

Myös Koillis-Helsingin Omakotiyhdistys lainaa kaniloukkua panttia vastaan. Jos tarvitset tietoa ja apua kaniloukkuun liittyen, ota yhteyttä sähköpostitse koillishelsinki@omakotiliitto.fi

Ota yhteyttä, anna palautetta!

Yhdistyksellä on uusi sähköpostiosoite, jonka kautta voit esittää kysymyksiä yhdistykselle ja tavoittaa hallituksen jäseniä: koillishelsinki@omakotiliitto.fi

Uutisia

31.1.2022 Vaakunat