Paremman asumisen puolesta

Mökki talvikuntoon - nyt on oikea aika varautua

Mökin talvikuntoon laittaminen vaatii enemmänkin aikaa kuin rahaa. Turhia vaurioita syntyy, kun joku asia jää hoitamatta kunnolla. Talvitoimet on hyvä tehdä viimeistään syys-lokakuun vaihteessa. Suomen Omakotitaloliitto ry:n talous- ja kehityspäällikkö Katja Keränen kertoo mökin talvikuntoon valmistelulle sopivan ajan riippuvan siitä, miten mökillä käydään.

Valmistelut voi tehdä jo heinäkuun lopussa, jos mökillä ei ole käyttöä sen jälkeen. Viimeistään talvitoimet on hyvä tehdä syys-lokakuun vaihteessa. Haittaeläimien aiheuttamia vahinkoja voi estää poistamalla kaiken jyrsijöille kelpaavan syötävän, ripustamalla petivaatteet ilmavasti ja asentamalla hiirenpyydykset. Hiiret löytävät pedatuista sängyistä houkuttelevan pesän. Komposti kannattaa tyhjentää syksyllä niin, että talven kompostijätteet mahtuvat sinne, vaikka komposti pääsisi välillä jäätymään, Keränen sanoo. Mökkiasiantuntija kokosi muistilistan, joka jokaisen mökkeilijän kannattaa lukea läpi ennen talven tuloa.

Katso lista <tästä linkistä>