Paremman asumisen puolesta

KESÄMÖKKILÄISEN SÄÄSTÖVINKKEJÄ

Lahden Seudun Omakotiyhdistys ry:n puheenjohtaja Pentti Heikkurinen jakaa Iltasanomissa yhdeksän säästöniksiä mökkiläiselle.
Kesämökkeily on kallistunut merkittävästi viime vuosina. Saaristoasiain neuvottelukunnan mökkibarometrin mukaan keskimääräinen kesämökin ylläpitokulu on noussut  seitsemässä vuodessa  960 eurosta 1300 euroon.  Keskimääräinen kiinteistövero on noussut viidessä vuodessa 114 eurosta 170 euroon. Myös suurin menoerä, sähkölasku on noussut merkittävästi.

Heikkurinen puuttuukin kohtuuttomaan kiinteistöveroon: "Kiinteistövero on lähes kolminkertainen vakinaiseen asumisen verrattuna. Vaikka se on kunnallinen vero, emme saa mitään erityispalveluja vakinaisiin asukkaisiin nähden, vaikka maksamme näin paljon enemmän veroja."

Myös tienhoitokulut kasvavat sitä mukaa kuin vakinaiset asukkaat häviävät mökkiteiden varsilta ja hoitokulut ovat jäämässä kokonaan mökkiläisten ja maanomistajien harteille.