TERVETULOA LAHDEN SEUDUN OMAKOTIYHDISTYKSEN KOTISIVUILLE!

Lahden Seudun Omakotiyhdistys ry ry on v. 2009 perustettu, koko Päijät-Hämeen alueella toimiva, omakotitalon tai pienkiinteistön omistavien jäsenjärjestö, jossa on noin 350 jäsentä. Jäsenet saavat yhdistyksen välityksellä käyttöönsä alan tuoreimman tiedon ja kiinteistöalaan perehtyneiden asiantuntijoiden palvelut.

Lahden Seudun Omakotiyhdistys ry on valtakunnallisen Omakotiliito:n jäsenyhdistys. Omakotiliitto on alan ainut valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajanasukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö, joka edistää pientalovaltaista elämänmuotoa. Omakotiliitto on puoluepoliittisesti sitoutumaton ja siihen kuuluu 257 paikallisyhdistyksen kautta jo yli 75.000 henkilöjäsentä.

Omakotiliitto on aatteellinen yhteisö, johon kaikkien pientalojen omistajien kannattaa kuulua jo ihan periaatteesta!

Kokouskutsu

LAHDEN SEUDUN OMAKOTIYHDISTYS RY:n

sääntömääräinen syyskokous

maanantaina 19.11.2018 klo 18

LähiTapiola Vellamon tiloissa

Aleksanterinkatu 11, 15110 Lahti

Yhteistyökumppani

LähiTapiola Vellamo esittäytyy

Kahvitarjoilu

Tervetuloa! Hallitus

Asukkaiden Lahti

Tervetuloa Asukkaiden Lahti -asukasyhdistystilaisuuteen tiistaina 27.11. klo 17.30. Tilaisuus järjestetään Jalkarannan monitoimitalossa Jalossa, Sarvikuja 1.

Tilaisuudessa saat tietoa, osallistumismahdollisuuksia ja pääset keskustelemaan kaupungin asiantuntijoiden, päättäjien ja yhteistyökumppaneiden kanssa seuraavista aiheista:

• yhteistyö ja vaikuttaminen kaupungissa
  • kodin sisäilma ja energia-asiat
  • rakennusvalvonta
  • kaavoitus ja kaupunkisuunnittelu
  • metsät, rannat, puistot ja leikkipaikat
  • ympäristö- ja jäteneuvonta
  • aluekummitoiminta
  • kadut, liikenne ja ylläpito
  • Lahden eteläinen kehätie

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Lahden kaupunki, Lahden Seudun Omakotiyhdistys ja Suomen Omakotiliitto

Henrik Saari
vuorovaikutussuunnittelija
Lahden kaupunki
etunimi.sukunimi@lahti.fi

Tapahtuma Facebookissa

Lahden Seudun Omakotiyhdistyksen kumppani on LähiTapiola Vellamo

Lahitapiola_logo+ltfi_30pros

OMAKOTILIITON JULKILAUSUMA JA LAHDEN SEUDUN OMAKOTIYHDISTYKSEN EDUSKUNTAVIERAILU TUOTTIVAT TULOSTA!

Lahden seudun omakotiyhdistys ( LASEO ) ja Heinolan Omakotiyhdistys vieraili Eduskunnassa Timo Heinosen vieraana. Vierailusta saatiin todellisia tuloksia aikaan. Kansanedustaja Timo Heinonen otti Omakotiliiton Superviikonloppuna laatiman julkilausuman kiinteistöverosta aktiivisesti vastaan. Asiasta käytiin aktiivista keskustelua paikan päällä ja Heinonen lupasi viedä asiaa eteenpäin. Keskustelu kävi vilkkaana myös kotitalousvähennyksestä, varsinkin yksin asuvien kohdalta.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo päätti julkilausuman pohjalta, että asiaa ei tässä muodossa viedä eteenpäin.

LOPPUTULOS ON MAHTAVA. NYT JOKAINEN PIENTALOASUKAS SÄÄSTÄÄ NOIN 300 – 600 € VUODESSA.

Tämä summa vastaa noin 10 – 20 vuoden omakotiyhdistyksen jäsenmaksua. Nyt tuli itsekin todettua, että kun ollaan oikealla asialla, oikeassa paikassa, oikeiden henkilöiden kanssa keskustelemassa, niin tulee järkeviä päätöksiä jopa nopeasti.

Tämä vääntö ei tietenkään lopu tähän, mutta asia on siirtynyt nyt vuodelle 2022. Tästä kiitos kuuluu Omakotiliiton aktiivisille jäsenille. Kiitos heille.

Julkilausuma >>

SEURAAVA AKTIVITEETTI

LASEO esiintyy yhdessä Lahden kaupungin kanssa 27.11.2018 klo 17.30 Jalkarannan monitoimitalossa. Siellä keskustellaan mielenkiintoisia asioita, jotka koskettavat Lahtelaisia pientaloasukkaita. Toivottavasti saadaan sielläkin yhtä hyviä päätöksiä kuin eduskunnassa. Nähtäväksi jää. Sinne otetaan noin 10 teemaa käsiteltäväksi. Ota naapurisikin mukaan. Tilaisuus on kaikille vapaa.

TERVETULOA

Omakotiliitto: Jyrkkä ei eriarvoistamiselle, valtio asettamassa asumismuodot paremmuusjärjestykseen

Kiinteistöverouudistusta on valmisteltu vuoden 2011 lopusta lähtien. Uusi lainsäädäntö muuttaisi kotien kiinteistöverotusta vuonna 2020. Valtiovarainministeriö on perustellut uudistustarvetta sillä, että nykyinen kiinteistövero ei kohtele verovelvollisia tasapuolisesti ja siksi verotusarvot tarvitsevat päivitystä. Omakotiliitto kannattaakin uudistuksen päätavoitteita: reiluutta, läpinäkyvyyttä ja helppoutta.

Omakotiliitto vastustaa jyrkästi ehdotettua arvostamisperiaatteen muutosta, joka asettaa kansalaiset eriarvoiseen asemaan. Uudistuksessa kiinteistöverotuksen painopiste siirretään pientaloille, omakotitalot, paritalot ja rivitalot.

Omakotiliitto: Kuluttajien tulee paremmin pystyä vaikuttamaan sähkölaskuunsa

Tiedote 24.10.2018

Kotitaloudelle sähkö on perustarve ja kuluttajalle keskeisintä on saada vaikuttaa sähkön kokonaishintaan ja kaikkiin sähkölaskun eri osiin eli energiaan, siirtoon, veroihin ja erityisesti energian ja siirron perusmaksuihin. Omakotiliitto pitää keskeisenä, että kotitalouksien kulutusjousto (sähkönkäytön hetkellinen pienentäminen tai lisääminen) toteutetaan kustannustehokkaasti älysähkömittarilla.

Sähkölasku
Kotitaloudelle sähkö on perustarve ja kuluttajalle keskeisintä on saada vaikuttaa sähkön kokonaishintaan ja kaikkiin sähkölaskun eri osiin.

Älyverkkotyöryhmä luovutti tänään raporttinsa asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle.

Varovasti katolla – märkä katto on liukas

Kodin tai kesäasunnon katon syystarkastusta tehtäessä on oltava varovainen, sillä huolimaton toiminta vaarantaa sekä katolla liikkujan terveyden että katon kunnon, muistuttaa kiinteistö- ja talotekniikka-alan yhteisöjen Toukotalkoot-kampanja. Katon huono kunto muistuttaa itsestään yleensä vasta silloin, kun vesi vuotaa sisälle tai räystäsvesikouru tukkeutuu roskien painosta tai tulvii vettä lumimassojen vaurioitettua sitä. Pientalon katto tulisi tarkastaa vähintään kahdesti vuodessa.

LAHDEN SEUDUN OMAKOTIYHDISTYS OLI MUKANA ANIANPELLON MARKKINOILLA 10-11.8. VÄÄKSYSSÄ

Lahden Seudun Omakotiyhdistyksen ja Asikkalan Vapaa-ajan Asukkaiden aktiiveja oli tavattavissa Anianpellon markkinoilla Vääksyssä 10-11.8.2018.

Lahden Seudun Omakotiyhdistys ja Asikkalan Vapaa-ajan Asukkaat osallistuivat Anianpellon markkinoille yhteisellä teltalla.

Lauantaina klo 15:30 oli tarinatuokio, jossa Asikkalan kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka, kunnanvaltuuston puheenjohtaja Hilkka Kemppi ja Asikkalan Vapaa-ajan asukkaiden edustaja keskustelivat aiheinaan Asikkalan kunnan strategia, kesasukastoiminta, Asikkalan kunta 170 vuotta ja liikunta Asikkalassa.

LASEO_Anianpelto_800
Lahden Seudun Omakotiyhdistyksen hallitus kokoustaa Anianpellon markkinoilla 2018

OMAKOTILIITTO VALVOO ETUJASI - LIITY JÄSENEKSI NYT

Suomen Omakotiliitto on valtakunnallinen pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asukkaiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiyhdistykset toimivat paikallisesti - liitto vaikuttaa valtakunnallisesti.

Haluan liittyä jäseneksi!
Lahden Seudun Omakotiyhdistys
Aninkainen_Logo_A4

aninkainen.fi -kiinteistönvälitys

aninkainen.fi tarjoaa Omakotiliiton jäsenille 1 000 euron alennuksen välityspalkkiosta.

Ota yhteyttä välittäjään ja sovi ilmaisesta arviokäynnistä.

ME PUHUMME KOKEMUKSESTA
LUOTETTAVA KUMPPANI JO VUODESTA 1964

aninkainen.fi –kiinteistönvälitysketju tunnetaan vanhimpana yksityisenä kiinteistönvälitysketjuna sekä yhtenä suurimmista alan toimijoista.

Tänään voimakkaasti ja maanlaajuisesti kasvava aninkainen.fi -ketjumme, yhdistettynä tunnettuun brändiimme, takaa asemamme maan johtavien kiinteistönvälitysliikkeiden joukossa. Tämä ei ole sattumaa, vaan kovan työn tulos, joka on tuottanut vuosien varrella kymmeniä tuhansia tyytyväisiä asiakkaita.

Aninkainen osallistuu 16.3. Lahdessa järjestettäviin avoimien ovien tapahtumaan "Yhden Illan Juttu". Kivijalkakaupat ovat silloin auki kello 18-21 välisenä aikana.

aninkainen.fi

14.1.2018 – Hulevesimaksut – Yle

2018/01/04 Hulevesimaksut

Yhä useampi kunta on alkanut periä hulevesimaksua. Omakotiasukkaalta se on keskimäärin 50 euroa vuodessa. Tähän asti hulevesikulut on yleensä katettu jätevesilaskutuloilla, eli nyt hulevesikulut periaatteessa siis vain eriytetään omaksi laskukseen. Jossain kunnissa jätevesitaksaa on laskettu hulevesimaksun verran, jottei kuntalaisen kokonaislasku nouse. Aina asia ei kuitenkaan ole näin.

Lahdessa hulevesimaksua ei ole suunnitteilla toistaiseksi (4.1.2018)

– Kuntalaisilta on tullut jonkun verran palautetta siitä, että uusi maksu aiheuttaa kipuilua ja tuntuu vähän epäoikeudenmukaiselta, koska se on tullut uutena lisämaksuna entisten vesi- ja jätevesilaskujen päälle, sanoo toiminnanjohtaja Kaija Savolainen Suomen Omakotiliitosta.

Lähde: Yle 4.1.2018 Katso lista: Ottaako kuntasi käyttöön hulevesimaksun? 34 kuntaa laskuttaa jo ja Yle Uutislähetys

Radon ja radonin haittavaikutukset

Suomessa noin 300 ihmistä saa vuosittain keuhkosyövän radonista. Radonkaasu on talojen sisäilmassa esiintyvä hajuton ja näkymätön jalokaasu. Radonkaasua pääsee taloon mm. läpivienneistä, betonihalkeamista sekä tiivistämättömistä saumakohdista. Asuminen suuressa radonpitoisuudessa lisää riskiä sairastua keuhkosyöpään. Radonin voi havaita vain mittaamalla.

PÄIJÄT-HÄMEESSÄ RADON ON TODELLISUUTTA, LUE TARKEMMIN <TÄSTÄ LINKISTÄ>!

Sosiaali- ja terveysministeriön päätöksen (n:o 944/92) mukaan asunnon huoneilman radonpitoisuus ei saa ylittää arvoa 400 Bq/m3. Uusi asunto tulee suunnitella ja rakentaa siten, että radonpitoisuus ei ylitä arvoa 200 Bq/m3. Mikäli huoneilman radonpitoisuus ylittää 400 Bq/m3 tulee korjaustoimenpiteisiin ryhtyä. Mikäli radonpitoisuus on 200–400 Bq/m3, Säteilyturvakeskus suosittelee tarkoituksenmukaisia, helposti tehtäviä korjauksia. Mikäli huoneilman radonpitoisuus alittaa 200 Bq/m3, huonetilan radonturvallisuus on riittävä.

Radon

Miten radonpitoisuus mitataan?

Huoneilman radonpitoisuus mitataan radonmittauspurkeilla lämmityskauden aikana 1.11.-30.4. Kattava arvio altistuksesta saadaan, kun mitataan kahdella radonmittauspurkilla asunnon eri huoneissa ja/tai kerroksissa. Mittausaika on kaksi kuukautta. Hyödynnä Omakotiliiton jäsentarjous radonmittauspurkeista!

Mitä voi tehdä, jos pitoisuudet ylittyvät?

Jos radonpitoisuus ylittää raja-arvot kannattaa kääntyä radonkorjauksiin erikoistuneen ammattilaisen puoleen. Pienissä ylityksissä, joissa radonpitoisuus on 200–400 Bq/m3 riittävät useimmiten alapohjantiivistystyöt sekä ilmanvaihdon parantaminen. Yli 400 Bq/m3 pitoisuuksissa usein tarvitaan suurempia toimenpiteitä kuten radonpoistojärjestelmän asennuksia.

Ajankohtaista

EU:n uusi säteilysuojelun perusnormidirektiivi tulee voimaan vuoteen 2018 mennessä. Direktiivin mukainen maksimiviitearvo huoneilman radonpitoisuudelle on 300 Bq/m3. Suosittelemme toimimaan ennakoivasti ja ryhtymään vastaaviin toimenpiteisiin kuin 400Bq/m3 ylityksissä.

Muista, että radonmittauskausi  alkaa vuosittain 1.11.