Halpaa pörssisähköä ja kuormanhallintaa sähköauton latauksessa kotona
Sähköautoiluun ja auton lataamiseen liittyy paljon mielipiteitä, harhaluuloja ja myyttejä. Näiden lisäksi internet on pullollaan faktaa, joskin olennaisen informaation löytäminen kuluttajalle voi tuntua helpolta kuin rubikin kuution ratkaiseminen kylmäaltaassa.
Me alan toimijat sorrumme helposti viljelemään pseudokielisiä termejä kuten nfc, ocpp, mode3 tai 2-vaihelataus. Tässä tekstissä puhun suomea, uskon sen olevan virkistävää vaihtelua.
Omakotitaloasujalle tilanne on onneksi verrattain yksinkertainen vaikkapa taloyhtiössä tai julkisilla paikoilla lataamiseen nähden. Vältät ainakin kolmen vuoden mittaisen päätöksentekoprosessin, kiukkuiset naapurit ja mikä parasta, saat valita mieleisesi latausaseman tarpeisiisi. Silti nettiä selatessa ja tietoa etsiessä palaa lukijalla helposti pääsulake päästä, ja siirtyminen takaisin kissavideoiden pariin tuntuu enemmän kuin houkuttelevalta vaihtoehdolta.
Omakotiliitto on kirjoittanut hyvän yleisen artikkelin sähköauton latausaseman valinnasta, nyt pureudumme kahteen ajankohtaiseen kuumaan perunaan syvemmin omakotitaloasujan näkökulmasta: Kuormanhallinta ja pörssisähkö.
Mitä kuormanhallinta on? Tarvitsenko sellaisen?
Kuormanhallinta on nimensä mukaisesti kodin sähkökuorman säätelyä ja hallintaa eri laitteiden välillä. Yleisin omakotitalon pääsulake on mallia 3x25A, jolloin käytössäsi on kerralla n.17kW verran virtaa. Tämän kapasiteetin ylittyessä pääsulake sanoo itsensä irti.
Jos hankit yleisimmän 11kW latausaseman ja lataat täydellä teholla, muilla talouden sähkölaitteilla on käytössä enää noin 6kW virtaa. Onko se tarpeeksi sähkölämmityksen, kahvinkeittimen ja uunin käyttöön samaan aikaan? Ei.
Voit arvioida omaa sähkön käyttöäsi sähkölaskun kulutuksesta eri vuorokauden aikoina ja katsoa paljonko energiankulutuksesi on. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että pääsulakkeen ollessa 3x25A, laturin ollessa 11kW ja lataat sähköautoa täydellä teholla, kun käytät muita sähkölaitteita tai sinulla on sähkölämmitys, tarvitset kuormanhallinnan.
Kuormanhallintaa voit tehdä manuaalisesti säätämällä eri laitteiden maksimaalista tehoa tai käyttämällä niitä eri aikaan. Toinen vaihtoehto on ulkoistaa tämä murhe nykyteknologialle ja hankkia dynaaminen kuormanhallinta. Useisiin latausasemiin on saatavilla dynaaminen kuormanhallinta lisävarusteena. Käytännössä se tarkoittaa joko tietyn energiamittarin asentamista vanhan latausaseman energiamittarin tilalle, joissain tapauksissa pelkkä lisälaitteen kytkeminen latausaseman energiamittariin riittää.
Kuormanhallinta asennetaan latausasemasta riippuen kaapelin välityksellä latausaseman ja energiamittarin välille, tai langattomasti kuormanhallintalähettimen avulla.
Dynaaminen kuormanhallinta havainnoi talouden sähkön käyttöä reaaliaikaisesti ja tarvittaessa laskee automaattisesti latausaseman tehoa, kun kokonaiskapasiteetti on ylittymässä. Näin pääsulake ei pala.
Kuormanhallinta on nostanut päätään lyhyessä ajassa tietoisuuden ja laitteiden kehittyessä. Omakotitalossa asuvalla henkilöllä on vuorokauden aikana keskimäärin kohtalaisen monta ajateltavaa asiaa. Pääsulakkeen kestävyyden ja kodin sähkökapasiteetin miettimisen voi toki lisätä päivittäisiin aktiviteetteihin, kenties siitä saa jopa mielekkään harrastuksen.
Jos haluat ladata sähköautoa täydellä teholla, etkä ole kiinnostunut murehtimaan, voitko käydä saunassa, kun autosi latautuu, dynaaminen kuormanhallinta on edullinen sijoitus huolettomuuteen. Edullisella tarkoitan noin 100-400 euron sijoitusta latausaseman hinnan päälle riippuen latausasemasta. Jos nyt alat nähdä punaista, seuraavaksi perustelen, miksi tämä on edullinen lisävaruste.
“Liian usein dynaaminen kuormanhallinta jälkiasennetaan seuraavana päivänä siitä, kun palanut pääsulake on herätty vaihtamaan neljältä yöllä kesken unien.”
Hetki sitten olit syvässä unessa uneksimassa kauniista kesäpäivästä hyvässä seurassa tunnelmallisessa kesäkahvilassa Tukholman sydämessä. Nyt olet asettelemassa huopatossuja jalkaan aloittaaksesi matkanteon läpi räntäsateen ja kylmän tuulen kohti varastoa. Siellä sinulla sijaitsee kodin sähkökeskus, josta kapasiteetin ylityttyä pääsulake on palanut. Lasten laskettelusuksia ja anopin pianoa edestä siirtäessäsi mietit tapahtuuko tämä joka kerta, kun poika syöksyy pelaamaan aamukolmelta internet-pelejä ja sähköinen lattialämmitys hohkaa päällä pakkasen kiristyessä.
Sadan tai kahden sijoitus dynaamiseen kuormanhallintaan on muuttunut hyvinkin kohtuullisen tuntuiseksi lisäinvestoinniksi tämän matkan aikana. Sen voi yleensä ottaa käyttöön myös jälkikäteen, onneksi. Harkitse kuitenkin kannattaisiko se tehdä heti, eikä ensimmäisen sulakekeikan jälkeen.
Pörssisähkö, stressaavaa seurantaa vai optimoijan taivas?
Pörssisähkö ei ole uusi innovaatio. Sitä on tarjoiltu Suomen kansalle jo toistakymmentä vuotta. Kiinnostavaa siitä tuli sillä hetkellä, kun sähkö ei enää tullut seinästä ilmaiseksi ja tulevaisuus näytti kysymysmerkiltä. Osin siltä se näyttää edelleen, mutta pahimmilta uhkakuvilta on vältytty.
Pörssisähkön hinta määräytyy lyhyesti kysynnän ja tarjonnan mukaan, sähkön ollessa halvinta, kun sähköä on vapaana paljon. Korkeimmillaan hinta on, kun kysyntä ylittää tarjonnan. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi vallitsevat sääolosuhteet, ydinvoimaloiden turbiinien kestävyys sekä diktaattoreiden energialla kiristys naapurivaltioiden kustannuksella. Helpoin ja lähes ainoa tapa yksittäiselle omakotitaloasujalle vaikuttaa sähkölaskuun on optimoida omaa sähkön käyttöä.
Pörssisähkön käyttäjien määrän nopea kasvu yhdessä sähköautokannan nopean kasvun kanssa on aiheuttanut tilanteen, jossa moni sähköautoilija huomaa istuvansa peukalo suussa miettimässä: Mitä nyt?
Pörssisähkön valitseminen on aina omanlainen riski, joten sitä kannattaa välttää, jos jatkuva sähkön hinnan seuraaminen tuntuu stressaavalta. Mikäli sinulla on mahdollisuus ja motivaatiota tarkkailla sähkönkäyttöä samalla halpoja tunteja hyödyntäen, pörssisähkö on usein järkevin valinta.
Hyvät uutiset ensin: Lataustuotteiden valmistajat ja muut tahot ovat olleet hyvin vallitsevasta suuntauksesta hereillä ja rahan ahneuksissaan kehittäneet sovelluksia ja ominaisuuksia pörssisähköllä lataamista varten. Toinen hyvä uutinen, pörssisähkö on yleensä edullisinta silloin kun autoa on luonnollista ladata, eli yöllä.
Jos tarpeesi on ajastaa lataus halvimmille tunneille, helpoiten se onnistuu hankkimalla latausasema, jossa on ominaisuus automaattiselle pörssisähkön halvimmilla tunneilla lataamiselle. Kirjoitushetkellä ainoa Suomen markkinoilla oleva laite tällä ominaisuudella on itävaltalainen go-eCharger. Voit asettaa raja-arvon sähkön hinnalle haluamallesi tasolle, latausasema lataa autoa vain silloin kun pörssisähkön hinta on alle asettamasi raja-arvon.
Toinen, yleisin tapa, joka vaatii hieman vaivaa, on yksinkertaisesti hankkia mikä vain latausasema sovelluksella ja ajastustoiminnolla. Voit vilkaista halvimmat tunnit esimerkiksi NordPoolin verkkosivuilta ja asettaa sovelluksesta manuaalisesti latauksen tapahtumaan kyseisille kellonajoille vaikka kotisohvalta käsin. Sovelluksia hinnan tarkastukseen tarjoavat mm. Fortum ja Fingrid.
Joidenkin automerkkien omat sovellukset tarjoavat ajastusominaisuuden, silloin et välttämättä edes tarvitse älykästä latausasemaa. Ajastamalla latauksen yölle selviät yleensä halvimmalla. Samalla toimit yhteiskuntavastuullisesti tasaamalla sähköverkon kuormaa.
Pörssisähkön halvimmille tunneille ajastaminen ei ole amerikantemppu. Vaikeusastetta tuo lisää se, jos vastuullasi on raportointi työnantajalle tai verottajalle toteutuneista lataamisen kustannuksista. Verottajan säädösten mukaan toteutunut kustannus tulee pystyä todentamaan energiamittarilla tai latausaseman sovelluksella. Hanki silloin latausasema ja energiamittari, josta saa tuntikohtaisen toteutuman ladattua ja voit yhdistää toteutuneen latausajan ja silloisen hinnan. Pienellä Excel-jumpalla yhdistelemällä latausaseman tuntikohtaisia latausraportteja sekä pörssisähkön hintoja voit raportoida toteutuneet kustannukset verottajalle.
Himo-optimoija voi lisäksi tukeutua kolmannen osapuolen sovelluksiin (Esim. Gridio) tai laitteisiin. Voit luoda kodistasi joka-insinöörin-automaatiotaivaan esimerkiksi Shellyn kotiautomaatiolaitteilla ja Home Assistant palvelulla. Ei niistä nyt sen enempää, lupasinhan puhua suomea.
Juha Kummunmäki
Kirjoittaja Juha Kummunmäki on Nordic Plug -verkkokaupan osakas. Nordic Plug Oy on Omakotiliiton kannattajajäsen.
Jäsenetuhintaan! Älykkäät latausasemat kotiin sovelluksella ja kuormanhallinnalla Nordic Plugin verkkokaupasta
Nordic Plug – DEFA Power latausasema