Talon huolto

Hyvin huollettu ja hoidettu talo säilyttää arvonsa ja asumismukavuutensa. Omakotiliitto tarjoaa jäsenilleen kodin huoltokirjan maksutta käyttöön.

Huoltokirja

Huoltokirjaan kootaan kiinteistön huollon ja kunnossapidon kannalta oleelliset tiedot, tavoitteet ja ohjeet. Huoltokirja on osittain pakollinen, osittain vapaaehtoinen ja aina hyödyllinen. Täsmällisesti päivitetty huoltokirja on kiinteistökaupan yhteydessä tuhansien eurojen arvoinen. Omakotiliiton jäsenet saavat sähköisen huoltokirjan tai huoltokirjavihon käyttöönsä maksutta.

Mistä hyvä huoltokirja koostuu:
  • Käyttöpäiväkirja, johon on merkitty huoltotoimenpiteet, korjaukset ja remontit sekä käytetyt materiaalit ja tekijöiden yhteystiedot

• Pitkän tähtäimen kunnossapitosuunnitelma ja -aikataulu

• Sähkön, veden ja lämmitysenergian kulutuksen seuranta

• Taloon liittyvät asiakirjat joko kansiossa tai sähköisessä arkistossa
Ohjeet sähköisen huoltokirjan käyttöön löydät tämän linkin takaa. Huom! Vain jäsenille.

Talon korjaustarpeen selvittäminen

Kiinteistöjen remonttitarpeen ennakointi ja oikea-aikainen korjaaminen vähentävät vesivahinkoja ja laiterikkoja. Korjaustarpeen alustavan arvioinnin ja aikatauluttamisen voi tehdä itse tai pyytää apuun ammattilaisen. Oman talon rakenteiden ja laitteiden tunteminen on hyödyllistä ja kiinnostavaa. Olemme koonneet rakenteiden ja laitteiden tekniset käyttöiät avuksesi Omakotiliiton huoltokirjaan.

Talon kunnon tutkiminen

Rakennuksen kunto selvitetään kuntotarkastuksessa, joka tehdään yleensä asuntokaupan yhteydessä. Kuntotarkastuksen voi teettää pätevällä tarkastajalla myös talon tulevien kunnostuskohteiden kartoittamiseksi.
Mikäli kodissa epäillään kosteusvauriota, kannattaa tilata kuntotutkimus, jossa tarvittaessa avataan talon rakenteita tilanteen selvittämiseksi.

Varmista, että käytät ammattilaisia! Tietoja osaajista löydät pätevyysrekistereistä, mutta kysy vielä lisäksi referenssejä ja aiemmin tehtyjä kohteita.

Talon riskirakenteet

On hyvä selvittää oman talon mahdolliset riskirakenteet. Tietoa eri vuosikymmenillä rakennettujen talojen riskirakenteista löytyy osoitteesta www.hometalkoot.fi.

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä