Hyvän naapurisovun julistus

Pientaloalueiden viihtyisyyteen vaikuttaa olennaisesti fyysisen ympäristön lisäksi hyvät naapurisuhteet, yhteisöllisyys alueen asukkaiden keskuudessa ja toiset huomioon ottava elämäntapa. Suomen Omakotiliitto ry laati hyvän naapurisovun julistuksen.

1. Asetu aika ajoin rajanaapurisi asemaan ja pohdi, mitä hän ehkä sinulta toivoisi, ja toteuta tämä mieleesi tullut ajatus.

2. Muista äänekkäiden pihanhoitolaitteiden, kuten ruohonleikkureiden, suositeltavat käyttöajat. On kohteliasta naapureita kohtaa olla käyttämättä laitteita myöhään illalla tai sunnuntaisin.

3. Muista, että vaikka puut ja oksistot eivät varjostaisi sinun pihaasi, niin ne saattavat varjostaa naapurin pihaa. Silloin tällöin kannattaa harkita puiden kaatoa ja oksien leikkaamista.

4. Jos aiot rakentaa lähelle rajaa jotakin, on kohteliasta keskustella naapurin kanssa asiasta, vaikka rakentamismääräykset eivät hanketta säätelisikään.

5. Tarkkaile oman lemmikkieläimesi käytöstä. Jos koira haukkuu taajamassa usein ja säännöllisesti, niin se todennäköisesti häiritsee useita naapureita. Koiralla on aina syy haukkumiseen, ja sinun omistajana pitää se selvittää. Koira voi esimerkiksi haukkua yksinäisyyttä koirankopissaan.

6. Talvella lumien poisto omalta tontilta tulee tapahtua niin, ettei lumia viedä liian lähelle naapurin tonttia. Lumien sulamisvedet voivat olla haitaksi naapurille tai jopa vaaraksi naapurin talolle.

7. Jos aiot järjestää pihajuhlat, jossa soitetaan musiikkia ja muutenkin toiminta on äänekästä, niin ilmoita asiasta ystävällisesti naapurille. Muista myös, että musiikin ääni kantautuu stereoista kauas avoimessa pihatilassa.

8. Kun istutat pensaita tai puita, pohdi, miltä ne näyttävät vuosien ja vuosikymmenten kuluttua. Näkösuoja on hyvä perustelu pensasaidan istuttamiselle. Huolehdi, että puu- tai pensasaidat eivät kasva liian korkeiksi, jolloin niistä on haittaa naapurille ja myös itsellesi. Liian korkeat aidat pimentävät tontteja.

9. Puunpoltosta aiheutuu pienhiukkaspäästöjä. Polta puut asianmukaisesti. Ohjeet oikealle puunpoltolle löytyvät ympäristöministeriön kotisivuilta www.ymparisto.fi.

10. Me ihmiset olemme erilaisia. Joku häiriintyy helpommin ja joku ei juuri mistään. Kunnioitetaan ihmisten erilaisuutta.

Naapurisuhteita kannattaa vaalia. Laihakin naapurisopu on aina parempi kuin lihava riita. Kanssakäyminen lisää naapureiden välistä luottamusta, yhteisymmärrystä ja asuinalueen viihtyisyyttä.

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä