Huolettaako kodin sisäilma?

Omakotiliiton neuvonnasta saat rahanarvoista tietoa!

Rakennusfysiikan diplomi-insinööri, rakennusterveysasiantuntija Henrik Himberg neuvoo Omakotiliiton jäseniä puhelimitse torstaisin kello 16‒17. Neuvonta on jäsenille maksutonta. Himberg neuvoo erityisesti sisäilmaan ja rakennusterveyteen liittyvissä asioissa, mutta häneltä voi kysyä muistakin rakentamiseen ja remontointiin liittyvistä aiheista.

Himbergille voi soittaa esimerkiksi, jos asunnossa tai sen tietyssä huoneessa ilmenee outoja hajuja tai sisäilma on muuten huono ja mietityttää, mitä asialle voi tehdä.

Miten huono sisäilma ilmenee?

‒ Esimerkiksi kemiallinen tai niin sanottu perunakellarin haju asunnossa tai huoneessa viittaa ihan selkeästi siihen, että kyseessä on sisäilmaongelma, Himberg kertoo.

‒ Tyypillinen oire huonosta sisäilmasta on myös se, jos toistuvasti aamulla heti herätessä on tunkkainen, nuutunut fiilis tai jopa päänsärky. Sisäilmaongelmista kertovat myös yleinen väsyneisyys ja nuutunut, ”kaikkensa antanut” olo sekä selittämätön huimaus.

Ilmanvaihtokanavat auki ja pölyt pois

Himberg kertoo, että joskus sisäilmaongelmaan voi löytyä yksinkertainenkin ratkaisu, kuten ilmanvaihtokanavien avaaminen, jos ne on jostain syystä peitetty tai suljettu.

Myös siivoamisen laiminlyönti aiheuttaa huonoa sisäilmaa. Ongelmat ja niiden ratkaisut ovat kuitenkin tapauskohtaisia, ja jokainen tilanne pitää arvioida paikan päällä erikseen.

‒ Puhelimitse en voi antaa suoria remontointiohjeita, vaan suosittelen konsultoinnin jälkeen ottamaan yhtyettä lähimpään alan asiantuntijaan.

Himberg muistuttaa, että neuvonnasta jäsenet saavat rahanarvoista informaatiota.

‒ Jos soittaisit yksityiselle ammatinharjoittajalle, joutuisit maksamaan jokaisesta puhelusta.

Selvitä ammattilaisen taustat

Himberg huomauttaa, että asukkaan pitää olla itse valveutunut, kun etsii ammattilaista toteuttamaan mahdollisen remontin.

‒ VTT:n ylläpitämään sertifikaattirekisteriin pitäisi voida luottaa. Täytyy myös muistaa, että satasella ei saa tuhannen euron tavaraa. Lisäksi kannattaa katsoa ammattilaisten saamaa julkista palautetta ja lukea vertaisarviointeja, joita löytyy nykyään hyvin netistä ja sosiaalisesta mediasta.

Hyvä sisäilma

Tämä artikkeli on julkaistu alunperin Omakotiliiton Jäsenkirjeessä 6/2017. Jäsenenä saat aina ilmoituksen sähköpostiisi kun uusin Jäsenkirje ilmestyy!

Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä