Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt, jäsenmaksu keskimäärin vain 25 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 6/2014

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Internet-liittymä

INTERNET-LIITTYMÄ

Internet-liittymää hankkiessa tulee ottaa huomioon muutamia tärkeitä asioita, kuten liittymän tyyppi ja käyttötarkoitus. Tästä saat perustietoa Internet-liittymistä ja apua liittymän valitsemisessa ja hankinnassa.

Liittymätyypit

Internet-liittymät voidaan jakaa kahteen osaan: laajakaista- ja soittosarjaliittymiin (modeemi, ISDN).

Laajakaista eroaa soittosarjasta mm. siten, että laajakaistaliittymät ovat nopeampia kuin soittosarjat ja niistä maksetaan kiinteä kuukausimaksu, joka ei ole riippuvainen yhteyden käyttömäärästä. Hitaimmat laajakaistaliittymät ovat nopeudeltaan 1M/512 kbit/s.

Yleisin Suomessa käytettävä laakaistatyyppi on ADSL. Muita laajakaistatyyppejä ovat mm. kaapelimodeemi, ethernet, datasähkö ja muut erilaiset DSL-tekniikat (lisätietoa laajakaistaliittymistä).

Joka alueella on omat Internet-palveluntarjoajia. Klikkaamalla "palveluntarjoaja"-linkkiä, pääsee kyseisen palveluntarjoajan etusivulle. "Liittymätyyppi"-linkki vie sivulle, jossa kerrotaan kyseisestä liittymätyypistä enemmän (esimerkiksi ADSL-liittymien nopeusvaihtoehdot). "Hinta"-linkistä klikkaamalla pääsee kyseisen liittymän hinnastosivulle.

ADSL

• Ulkoinen ADSL-modeemi ja ethernet-verkkokortti (jos ADSL-modeemi on USB-liitäntäinen, ei verkkokorttia tarvita)
  • Sisäinen (yleensä PCI-väylään kytkettävä) ADSL-modeemi

Kaapelimodeemi

• Kaapelimodeemi ja verkkokortti (USB-liitäntäiseen kaapelimodeemiin ei vaadita verkkokorttia)

Mokkula, nettitikku, sticki tai usb-modeemi

Mokkula, nettitikku tai usb-modeemi. Nimi vaihtuu, mutta käyttötarkoitus on sama.Kyseisellä kapistuksella saa nopean nettiyhteyden kannettavaan silloin, kun käyttäjä on 3G-yhteyden peittoalueella.

Liikkuvan 3G-yhteyden käyttö on yllättävän helppoa ja tiedonsiirtonopeus riittää mainiosti peruskäyttäjälle.

Jos käyttäjä ei ole 3G-peittoalueella, yhteys toimii gprs-nopeudella, mikä on verrattavissa lankamodeemin nopeuteen.

Mokkulan, nettitikun tai usb-modeemin voi liittää tietokoneeseen sen ollessa päällä. Windows-käyttöjärjestelmän pitäisi tunnistaa laite automaattisesti.

Taloyhtiöliittymä

• Vaihtelee tapauskohtaisesti (Esimerkiksi HomePNA-tyyppiseen taloyhtiöliittymään tarvitaan HomePNA-sovitin ja Ethernet-tyyppiseen Ethernet-verkkokortti).

Liittymänopeudet

Internet-liittymien nopeudet ilmoitetaan muodossa siirtonopeus sisään / siirtonopeus ulos. Yksikkönä käytetään joko kilobittiä tai megabittiä sekunnissa. Yksi megabitti on 1024 kilobittiä. Liittymännopeus tulee valita käyttötarkoituksen mukaan.

Jos esimerkiksi käytät vain sähköpostia ja nettipankkia, riittää hitain (esim. 1M/512 kbit/s) ADSL-yhteys käyttötarpeisiisi.

Jos taas käytät Intenet-yhteyttä tietostojen siirtoon, videoklippien/netti-TV:n katseluun tai verkkopelaamiseen, olisi syytä hankkia nopeampi liittymä (esim. 2 Mbit/s / 512 kbit/s).

Vertaile palvelun tarjoajia

Internet-liittymiä pääset vertailemaan esimerkiksi vertaa.fi -palvelussa.

Liittymätyyppi määrittelee sen, millaista lisälaitteistoa tarvitaan liittymän käyttöön. Useimmissa nykyaikaisissa tietokoneissa tulee ethernet-tyyppinen verkkokortti mukana.

Tarkista liittymää hankkiessasi laitteistosi ja liittymätyypin yhteensopivuus palveluntarjoajalta ennen liittymän tilaamista. Tarvittavien lisälaitteiden hankinta onnistuu yleensä helpoiten palveluntarjoajan kautta.