Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 1/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

POLTA PUUTA OIKEIN

Polta kuivaa puuta - säästät

Puun polton tehokkuuteen ja päästöihin voi lämmittäjä itse vaikuttaa merkittävästi.

Polttopuut säilötään kesällä ulkona, talvella mahdollisuuksien mukaan sisällä liiterissä. Puut varastoidaan ilmavasti irti maasta. Kuivatettavat puut peitetään päältä, ei sivuilta. Puita ei tulisi myöskään varastoida seinää vasten tai talon muissa rakenteissa, koska puut voivat siirtää kosteutta ja ne myös tuovat lisää palokuormaa tulipalotilanteessa.

Keväällä kaadettu puu kuivuu nopeammin ja on oikein kuivatettuna käytettävissä seuraavana talvena, jos puut on kaadettu syksyllä, tulee niitä kuivattaa seuraavan kesän yli.

Tulisijassa poltettavan puun sopiva kosteusprosentti on 15-20 %. Puu kosteuden ollessa 40 %, tarvitset sitä 30 % enemmän kuin puuta, jonka kosteus on 25 %. (Lähde VTT)

Sytyttäminen

Tuo puut sisälle paria päivää ennen polttamista kuivamaan

Tyhjennä tuhka-astia

Lado puut vaakatasoon halkojen tuohipuoli alaspäin

Jätä pesään vähintään kolmasosa tyhjää tilaa

Käytä sytyttämiseen pieniä puita. Toiseen pesälliseen voit jo käyttää isompia halkoja.

Sytytä tuli päältä, niin vältät turhan savun muodostumista

Varmista ilman saanti sytytyksen ja polton aikana. Säädä koneellinen ilmanvaihto optimaaliseksi lämmitysajaksi käyttäen takkakytkintä tai manuaalisesti. Huomioi myös liesituulettimen vaikutus ilmanvaihtoon lämmityksen aikana.

Tulisijan huolto

Tyhjennä tuhka-astia

Laita pelti kiinni vasta sitten kun hiillos on tummunut

Muista nuohous kerran vuodessa

Ajankohtaista

Omakotiliitto on mukana yhdessä bioenergia-alan toimijoiden kanssa vuonna 2014 käynnistyneessä ”Kutteri” -ohjelmassa. Tavoitteena on neuvonnan ja opastuksen avulla parantaa pientalojen tulisijojen tehokkuutta ja käyttöä esimerkiksi lämmitysjärjestelmien kunnossapidolla, hyvälaatuisen polttoaineen käytöllä, varaajalla ja aurinkolämmön yhdistämisellä järjestelmään.

Puun pienpolton haittavaikutuksista ja sen aiheuttamista hiukkaspäästöistä on viime aikoina kirjoitettu mediassa. Omakotiliiton liittovaltuusto antoi puunpoltosta julkilausuman kokouksessaan 25.4.2015. ”Omakotiliiton mielestä valistus ja hyötytiedon välittäminen sekä kansalaisten kannustaminen oikeaan puun polttamiseen ovat hyviä keinoja vähentää haitallisia pienhiukkaspäästöjä.” Lue lisää

Lähteet

Kutteri-ohjelma, tehokkaasti puulla