Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 4/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Kodin lämmityksen säätö kuntoon

Syksy saapuu nurkkiin, onko kotisi lämmityksen säätö kunnossa? Automatiikkakin vaatii seurantaa ja huoltoa

Asukkaat eivät aina uskalla perehtyä lämmityslaitteidensa toimintaan. − Vasta kun tulee ongelmia, aletaan ihmetellä, missä vika ja mitä pitäisi tehdä. Usein pienet ongelmat voi ratkaista itse, kun tuntee lämmitysjärjestelmän ja sen säädön toiminnot, toteaa Lämmitysenergia Yhdistyksen tekninen asiantuntija Billy Sierman.

Sierman muistuttaa, että huoltovapaa on korusana. Täysin huoltoa vaatimatonta laitetta ei olekaan.

Nykyaikaisissa pientaloissa on automaattinen lämmönsäätö, johon ei kuitenkaan välttämättä tarvitse kajota edes vuodenajan vaihtuessa. Jos säätöautomatiikkaa ei ole, sellainen kannattaa hankkia. Mikäli on epävarma sen toiminnasta, kannattaa tutustua säätölaitteeseen ennen pakkasia. Silloin huomaa nopeasti, jos siihen tulee vikaa. Automaattinen lämmönsäädin voi myös olla vanhentunut tai esimerkiksi moottori saattaa olla rikki. Tällöin on turvauduttava käsisäätöön, kunnes säädin on vaihdettu tai korjattu.

Jos sisälämpötila tuntuu liian kylmältä tai lämpimältä, säätöjä voi tehdä automatiikasta huolimatta. Silloin on muistettava tarkistaa säädöt aina lämmityskauden alkaessa. Säätökäyrää kannattaa joka tapauksessa seurata aika ajoin. Asetusarvoja muuttaessa kannattaa merkata muutokset ylös, niin seuraavalla kerralla säätäminen on helpompaa. (Lattia- ja patterilämmitys_käyrät)

Jos on vasta muuttanut omakotitaloon, kannattaa tutustua lämmityksen ja sen säädön toimintaan ja tarvittaessa nostaa tai laskea lämpötilaa vähän kerrallaan. Säätökäyrän muutosten vaikutukset rakennukseen ovat hitaita ja voi kestää muutaman päivän, ennen kuin eroa huomaa, Billy Sierman sanoo.

Sähkölämmitys: patterit kunnossa?

Ennen kuin sähkölämmitys otetaan syksyllä käyttöön, on hyvä varmistaa, että patterit toimivat. Termostaatin tulisi reagoida lämpötilan muutoksiin, kuten puiden polttamiseen takassa. Termostaatissa voi olla vikaa, jos se näyttää selvästi eri lukemaa kuin huonelämpömittari. Kaikkien pattereiden tulisi toimia samalla tavoin. Energiansäästön ja mukavuudenkin vuoksi on hyvä pitää huonelämpötila korkeintaan 2122 asteessa. Parikin astetta enemmän lisää energiankulutusta 10 prosenttia.

Jos lämpö jakaantuu huoneistossa epätasaisesti eivätkä patterien termostaatit toimi kunnolla, lämpöä ei kannata tuulettaa asunnosta ulos. Se on kirjaimellisesti energian hukkaa.

Muistilista vesikiertoisille lämmitysjärjestelmille (sähkö-, öljy-, puukattila- ja kaukolämpö):

Ilmaa patterit. Tarkista termostaattien toiminta.

Kokeile, riittääkö kiertovesipumpussa pienin nopeus.Nosta nopeutta vain, jos tarpeen, esimerkiksi kovalla pakkasella. Jos lämmitysverkoston paluuveden lämpötila on liian korkea, alenna nopeutta.

Säädä lämmitysverkoston menoveden lämpötilaa ulkolämpötilan mukaisesti: mitä kylmempi ulkona on, sitä lämpimämpää vettä pattereille tai lattialämmitykseen ajetaan. Säädä säätökäyrä alkuun perusasetuksille ja korjaa sitä tarpeen mukaan. Liian kuuma menovesi lämmitysverkostoon hukkaa energiaa.

Kaukolämpö: tee nämä toimet lämmityskauden alussa ja lopussa

Varmista oikeat säätöarvot.

Tarkista säätölaitteen kellot kesä- ja talviaikojen vaihtuessa.

Tarkista lämmitysverkon paine lämmityskauden alkaessa.

Tarkista lämpimän käyttöveden lämpötila.

Lisätietoa:

Lämmitysenergia Yhdistys ry
Muut lähteet:
www.haminanenergia.fi/fi/energiansaasto/lammitysjailmastoint/vinkitlammityskauden
www.lammitysenergia.fi
www.oljylammitys.fi