Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt, jäsenmaksu keskimäärin vain 25 € vuodessa.

Liity nyt

Jäsenkirje 4/2014

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Joulukuu 2009

Joulujuhlan jälkeen alkaa uusi vuosikymmen

Tämän vuoden jäsenmäärätavoite Omakotiliitolle oli kunnianhimoinen. Tavoitteenahan oli, että meitä olisi yhteensä 70.000 vuoden loppuun mennessä. Sinänsä mukava, kun voin kertoa, ettei tavoitteesta enää paljon puutu joulun alla. Lucian päivän tienoilla siis joulukuu puolivälissä meitä oli 69.646 jäsentä.

Tänä vuonna liittoyhteisön nettokasvu, Lucian päivään mennessä, oli yli 3.500 henkilöjäsentä - tervetuloa vaan kaikkia mukaan. Liittoyhteisöllä tässä tarkoitan siis kaikkia Omakotiliiton jäsenyhdistyksiä.

Viime Omakotilehden jälkeen seuraavan kerran saamme yhteistä postia tammikuun lopussa. Silloin tulee jäsenkorttikirje, Samassa yhteydessä tulevat myös yhdistyksen jäsenmaksu ja päivitetyt tiedot vuoden 2010 jäseneduista. Kirjeessä tulee myös ystävänkortti, jolla voit vinkata kavereillekin omakotiyhdistystoiminnasta – ja niin pääsette kavereiden kanssa mukaa seuraavaan arvontaan.

Kannanottoja pientaloasukkaan puolesta

Omakotiliitto on oman määritelmän mukaan edunvalvonta ja palvelujärjestö, tämä on myös tehtävien järjestys. Liitto ottaa kantaa erityisesti asumiskustannuksiin. Silloin kohteena on yleensä julkinen valta, joka vaikuttaa asumisen kuluihin veroin ja maksuin. Omakotiliiton tuoreimmat kannanotot löytyvät muuten täältä Omakotiliiton kotisivuilta, missä ovat muutkin tiedotteet ja liiton viralliset lausunnot. Kannattaa siis käydä välillä katsomassa.

Omakotiliiton huolena on monista yksittäisistä maksuista muodostuva asumiskustannusten kirjava kokonaisuus. Kun monet eri viranomaiset määräävät veroja ja maksuja, ei kukaan niistä tunnu seuraavaan kokonaisuutta – se näyttää jäävän meidän tehtäväksemme.

Näyttää myös vahvasti siltä, että palaamme asumisen veroteemaan viimeistään ensi syksynä. Silloin lienee luvassa verotuksen kokonaisuudistusta pohtivalta työryhmältä helppoja ratkaisuita julkisentalouden vajeeseen. Keinokalustosta löytynee meille tuttuja esityksiä: kiinteistövero, energiavero, asuntolainan verovähennysoikeus…

Lainsäädäntö ja päätöksenteko ovat usein melkoisen pitkäkestoisia prosesseja. Siitä on esimerkkinä hajajätevesiasetuksen toimeenpano. Vuonna 2003 annetun asetuksen siirtymäaika lähestyy vääjäämättä loppuaan. Kun nyt on hiottu soveltamisohjeita ja käytettävissä olevaa pönttötekniikkaa, niin kannattaisi samalla vielä miettiä taakanjaon kohtuullisuutta. Selvitysmies Tarasti sentään esitti oivaltavasti puolueettoman neuvonnan järjestämistä – kiitos esityksestä, toivottavasti sen toteuttamiseen löytyy myönteistä tahtoa.

Juhani Nenonen