Kirjaudu jäsensivuille
Kirjaudu
Omakotiyhdistykset ja piirit

Suuret edut pieneen hintaan!
Liity jäseneksi nyt. Jäsenmaksu vaihtelee yhdistyksittäin, suositusjäsenmaksu on vain 30 € vuodessa. Huom! Nyt loppuvuosi maksutta!

Liity nyt

Jäsenkirje 4/2017

HYVÄ JÄSEN!
Oheisessa jäsenkirjeessä ajankohtaista asiaa Omakotiliiton jäsenyhdistysten jäsenille. Lue jäsenkirje tästä (pdf).

Aiemmat jäsenkirjeet >

Asumismenot 2017 -tutkimus: Asumismenot vievät yhä suuremman osan suomalaisten tuloista – kaupunkien erot suuria

Kuva: Kuvatoimisto Rodeo

Omakotiliitto: Tarvitaan kotitalouksien asumisstrategia. Kotitalouden pystyttävä ennakoimaan verotuksen vaikutus asumiseen ja omaan talouteen (pdf)

Avaa Asumismenot 2017 -tutkimuksen diaesitys (pdf)

Tiedote 16.8.2017

Asumismenot haukkaavat tulevina vuosina yhä suuremman osuuden suomalaisten tuloista, kertoo Pellervon taloustutkimuksen selvitys. Asumismenot kasvavat 2017-2019 noin 2,5 % vuodessa, joskin tilanne vaihtelee kotitalouden, asumismuodon ja asuinpaikan mukaan. Selvityksessä on mukana 21 kaupunkia. Tänä vuonna tutkimuksessa on tarkasteltu myös sote-uudistuksen mahdollisia vaikutuksia asumismenoihin. Lue lisää >>

Meddelande: PTT:s utredning över finländarnas boendeutgifter:
En allt större andel av finländarnas inkomster går till boendeutgifter – stor skillnad mellan städerna

Kiinteistöliitto ja Omakotiliitto: Asumismenojen kasvu kuormittaa asukkaiden kukkaroa jo kohtuuttomasti

Kiinteistöliitto ja Omakotiliitto ovat huolissaan asumismenojen kasvusta, jonka vauhti ylittää ansiotulojen kasvuvauhdin. Asumismenojen ennakoidaan lähivuosina kasvavan tuntuvasti. Valmistelussa on monia uudistuksia, joilla on isot vaikutukset sekä omistus- että vuokra-asujien menoihin. Ansiotulot sen sijaan kasvavat lähiaikoina kilpailukykytavoitteiden takia vain hyvin maltillisesti.

Omakotiliiton toiminnanjohtaja Kaija Savolainen korostaa, että on tärkeämpää kriittisesti tarkastella ja leikata kunnallisia ja yhteiskunnallisia menoja kuin jatkuvasti paikata kunta- ja valtiontaloutta kasvattamalla asumismenoja. ”Kasvavat asumismenot vain lisäävät tarvetta asumistuille, joita jo nyt maksetaan vuosittain lähes 2 miljardia euroa”, Savolainen huomauttaa. Lue lisää >>

Meddelande: Den belastning boendeutgifternas ökning tillför är redan nu oskälig